“Itu mvrtad!”-Isu H1na Islam, Ini Penjelasan UAI Buat Ramai Tak Sangka!

Baru-baru ini kec oh di media sos1al apabila seorang lelaki mengeluarkan pertanyaan berb aur penghi na an terhadap agama sehingga menim bulkan kema ra han ramai.

Pun begitu, seorang lelaki dikenali sebagai Muzil Juling akhirnya membawa pad4h apabila dirinya dibel4sah oleh sekumpulan individu yang dikatakan ber4ng dengan perbuatannya itu.

Video penjelasan Ustaz Azhar ada di bawah sekali..

Menerusi video yang dimuat naik oleh pendakwah selebriti PU Syed, lelaki berkenaan dilihat mengalami pend4rahan di bahagian muka.

Malah, kedengaran juga suara beberapa individu memberi ama ran kepadanya supaya tidak mengulangi perbuatan tersebut selain meminta lelaki tersebut pergi ke balai p0lis.

Perkara itu dis4hkan Ketua P0lis Daerah Serdang, Asisten Komisioner A.A Anbalagan hari ini.

Menurutnya, suspek berusia 39 tahun itu dit4han di sebuah rumah di Batu 8, Bukit Kuchai Puchong kira-kira pukul 12.30 tengah hari.

“Kes disia sat di bawah sekk syen 298 A Kanun Kesekksaan dan sekksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Jelasnya, p0lis turut menjalankan sias4tan terhadap individu yang dikatakan membel4sah svspek dalam video terbabit.

Beliau turut menasihatkan orang ramai agar tidak mengambil sebarang tindakan di luar batasan undang-undang.

“Beri pihak p-lis jalankan sias4tan,” katanya.

Difahamkan kes dis1asat oleh Unit Siasatan Jenay4h Terkelas (USJT), Jabatan S1asatan Jenay4h Bukit Aman.

Terdahulu, tul4r satu video menghi na Islam di laman sos1al menunjukkan seorang lelaki didkwa mengh1na Allah dan Nabi Muhammad SAW dengan kata-kata mak1an.

Dalam video berdurasi 36 saat itu, lelaki berkenaan juga didak wa mencab ar orang Melayu dan Islam supaya bertemu dengannya.

“Hin a Islam, sembo yan semua, geng-geng yang berNGO, berslogan. Aku nak korang try dengan aku, jumpa terus bu nuh, jangan cakap banyak,” katanya dalam video tersebut.

Sementara itu, dalam satu lagi video berdurasi 27 saat yang tular, lelaki yang sama dilihat berlu mu ran da rah dipercayai dipu kul beberapa pihak yang tidak berpuas hati dengan kenyataan yang dikeluarkan.

Lelaki tersebut turut memuat naik satu lagi video berdurasi 26 saat meminta maaf selepas dipercayai dipuk ul.

“Aku tak sal ahkan mereka semua, aku faham. Sebenarnya aku nak tuju, mungkin aku tersa lah buat, tak sepatutnya aku buat macam tu.

“Aku harap yang dekat luar tu tak buat macam ini lagi,” katanya.

Ini penjelasan Ustaz Azhar Idrus bagi hu kum orang yang mengh1na nabi dan agama..

Sumber : YT Hashim Kawsim