lsu bapa berebut jawatan PM, Nurul Izzah t4k ingin masuk campur

lsu bapa berebut jawatan PM, Nurul Izzah t4k ingin masuk campur

Ahli P4rlimen Permatang Pauh Nurul Izzah Anwar engg4n melayan pertik4ian lsu calon perdana menteri Pakatan Harapan Plus yang melibatkan bapanya, Anwar Ibrahim dan Presiden Warisan Shafie Apdal.

Sebaliknya, Izzah yang telah melet4kkan jawatan sebagai naib presiden PKR pada Disember 2018, berkata beliau memilih untuk menumpukan usaha memperkukuhkan jentera p4rti.

“Pada saya itu tidak relev4n kerana saya kembali ke tugasan hakiki kita untuk memperkukuhkan jentera p4rti.

“Maka yang lain itu biarlah politlkus yang lain melayan mas4lah sedemikian,” katanya kepada pemberita di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya, Selangor hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung isu calon perdana menteri dalam PH Plus antara Anwar yang juga Presiden PKR dan Shafie.

Terdahulu, beliau bersama dalam program Regenarasi Wanita dan pengumuman keanggotaan PKR.

Rancangan PH untuk merebut kembali Putrajaya tersek4t apabila PKR meneg4skan Anwar dan bukan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad yang perlu menerajui ker4jaan.

D4P dan Amanah mahu Anwar berk0mpromi dan menjadi timbalan Mahathir selama enam bulan sebelum mengambil alih perdana menteri.

Bagaimanapun, Mahathir men4rik diri daripada pencalonan jawatan tersebut, berkata beliau bersama pemimpin tertinggi D4P serta Amanah telah memutvskan untuk menyokong Shafie sebagai perdana menteri, dengan Anwar dan Mukhriz Mahathir sebagai timbalan.

Tetapi Amanah dan DAP berkata perkara itu masih perlu dibincangkan di peringkat PH.

Sumber : Malaysiakini

BACA SELANJUTNYA :-

K3s terowong Guan Eng tak pernah tutup, sias4tan hampir siap – SPRM

SURUHANJAYA Penceg4han R4suah Malaysia (SPRM) dalam fasa akhir menyiapkan sias4tan projek Ter0wong Dasar Laut Penang yang bernilai RM6.3 bilion.

Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Azam Baki berkata, kertas sias4tan dijangka lengkap dalam tempoh dua ke tiga minggu lagi, sebelum diserahkan kepada Timbalan Pend4kwa Raya (DPP) untuk pandangan dan tindakan lanjut.

Menurutnya, sias4tan terhadap projek kontr0versi itu tidak pernah ditutup tetapi ditangguhkan sejak Mac lalu, susulan Perlntah Kaw4lan Pergerakan (PKP) akibat p4ndemik C0Vl9.

Malah katanya, bekas Ketua Pesuruhjaya Datuk Seri Mohd Shukri Abdull sebelum ini pernah menyatakan membuka beberapa kertas sias4tan terhadap projek terbabit.

“Sememangnya k3s ini masih berjalan dengan penemuan bukti dan petunjuk baharu. Menurut pegawai penyi4sat, kami kini dalam fasa akhir untuk melengkapkan sias4tan.

“Ia sudah lama tertangguh. (Namun) tidak timbul lsu kita membuka semula k3s Kemungkinan dua ke tiga minggu lagi daripada sekarang, kami dapat menyerahkan semua kertas (sias4tan) kepada DPP,” katanya yang ditemui ketika lawatan kerja pertamanya sebagai Ketua Pesuruhjaya di pejabat SPRM negeri di Georgetown, hari ini.

Mengulas lanjut, Azam berkata, pihaknya turut menyertakan beberapa cadangan kepada DPP berhubung sias4tan termasuk jika wujud penyel3wengan dalam k3s itu.

“Sudah tentu jika ada individu yang terbabit, ia akan dinamakan dalam kertas sias4tan. Tetapi buat masa ini, maaf, saya tidak boleh menyebutnya. Cuma, saya beri jaminan bahawa sias4tan kami adil dan telus,” katanya.

Ditanya mengenai penemuan bukti baharu, Azam memberitahu ada banyak yang ditemui pihaknya.

“Dalam k3s rasuah, kita juga melihat elemen pengubahan wang har4m, yang disebabkan itu sias4tan ini membabitkan ramai orang.

“Saya boleh sahkan yang kami sudah melawat pejabat ker4jaan negeri dan menemubual ramai orang. Dalam lima hari ini, kami juga bercakap dan merekodkan keterangan 32 saksi. Dan saya difahamkan penyi4sat akan menemui lagi 10 ke 15 saksi minggu hadapan,” katanya.

Ditanya sama ada orang kenamaan (VIP) akan dit4han, Azam menambah, “saya tidak boleh komen berapa ramai VIP akan dit4han, tetapi menjamin sias4tan adalah adil.”

Katanya jika ada tangk4pan, ia kerana terdapat keperluan untuk itu namun ketika ini beliau tidak dimaklumkan sebarang tangk4pan dan menyerahkan sepenuhnya kepada pegawai penyi4sat SPRM untuk tindakan lanjut.

Azam juga ditanya mengapa masih ramai saksi akan dipanggil sekiranya sias4tan hampir siap.

“Sias4tan ini bukanlah seperti apa yang anda lihat dalam filem. Ia bukan k3s yang seperti anda fikir akan siap hari ini atau esok. Ia bergantung kepada situasi dan keadaan semasa k3s.

“Kadangkala ketika merekodkan keterangan saksi, mereka akan mengaitkan perkara lain. Jadi kami perlu teliti secara terperinci semua butirannya. Ia bukanlah soal kita dapat tentukan jangka waktu siap sias4tan dengan mudah,” katanya.

Rabu lalu, media melaporkan SPRM menyi4sat semula projek Terowong Dasar Laut Penang susulan penemuan bukti baharu, malah Bekas Pengerusi Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (SPPP), Jeffrey Chew Gim Eam menjadi orang pertama dit4han pada Selasa lalu.

Sumber : Hmetro

Be the first to comment on "lsu bapa berebut jawatan PM, Nurul Izzah t4k ingin masuk campur"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*