5 murid sekolah p0sitif C0v-19, Kerjaan diminta tutup semua sekolah

MALAYSIA: Pada 25 ogos Kementerian Kesihatan telah mengesahkan bahawa 5 orang murid sekolah membabitkan 4 berusia 12 tahun dan seorang lagi berusia 9 tahun p0sitif c0v-19 berkaitan dengan klvster Tawar.

Menurut Ketua Pengarah Kes1hatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, mereka dikesan melalui pengesanan k3s secara aktif dan saari1ngan kontak rapat k3s posi1tif klvster tersebut.

Menurutnya, hasil slasatan mendapati murid berkenaan ialah kontak rapat kepada k3s ke-9,197 iaitu seorang murid prasekolah yang k3snya telah dilaporkan pada 16 Ogos lepas,” katanya pada sidang akhbar perkembangan terkini C0V-19 di kementeriannya di sini hari ini.

“Lima peesak1it kanak-kanak tersebut merupakan generasi ketiga Klvster Tawar dan dijangk1iti daripada ibu bapa (murid prasekolah) sebelum menjangk1iti rakan-rakan di sekolah.

KKM masih menjalankan slasatan bagaimana murid berkenaan terdedah kepada C0V-19,” katanya.

Beliau berkata, sekolah terbabit telah ditutup buat sementara waktu.

“KKM ingin mengingatkan semua pihak sekolah supaya mematuhi prosedur 0perasi standard (SOP) yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dan Majilis Keseelaamaatan Negara (MKN) termasuk SOP sebelum, semasa dan selepas sesi persekolahan,” katanya.

Dr Noor Hisham berkata, ibu bapa juga perlu memainkan peranan menasihati dan mendidik anak-anak.

“Mereka perlu diberi pen3kanan terhadap amalan yang mesti dipraktikkan bagi menc3gah jangkltan C0V-19 di dalam bas sekolah, bilik darjah dan semasa sebarang aktiviti sukan atau kurikulum,” katanya.

Setakat jam 12 tengah hari, 3,547 individu telah disaring dalam Klvster Tawar. Seramai 70 individu dikesan p0sitif C0V-19 termasuk enam di1raawat di unit rwaatan rapl (lCU).

Sementara itu katanya, KKM merekodkan 11 k3s baharu termasuk lima murid sekolah berkenaan.

“Pertambahan itu menjadikan jumlah kumulatif k3s meningkat kepada 9,285 k3s dengan k3s aktif 189 k3s,” katanya.

Dr Noor Hisham menambah, seramai lapan peesak1it ditempatkan di lCU dan enam memerlukan rwaatan rapi.

Beliau juga memberitahu, jumlah k3s kematlan kekal kepada 125 k3s selepas tiada k3s berkaitan C0v-19 dilaporkan.

“Enam kes dilapor pvlih dan dibenar discaj hari ini. Jumlah keseluruhan k3s yang telah pulih adalah 8,971 k3s bersamaan dengan 96.6 peratus,” katanya.

Ditanya mengenai kanak-kanak merupakan penyebar C0vid-19 mega secara senyap (silent super spreader) beliau berkata, KKM tidak mengesan perkara itu berlaku di negara ini.

“Setakat ini kita tidak mengesan sebagai peny3bar Covld-19. Ada peratusan kanak-kanak dijangklti C0vid-19 tetapi ia tidak begitu serius,” katanya.

Ker4jaan diminta tutup semua sekolah

Diatas merupakan antara pandangan yang mengatakan menutup sekolah adalah keputusan tepat namun ia tidak diendahkan oleh pihak Ker4jaan. Ramai yang meminta agar sekolah diarahkan tutup bagi mengek4ng penvlaran dalam kalangan murid sekolah.

Jadi apa pandangan anda sebagai rkyat Malaysia patutkah sekolah ditutup kerana ia tidak menjejaskan ekonomi negara atau bagaimana ?

Bagi kami tidak wajar untuk semua sekolah. Kerana agak sukar bagi mereka yang kurangg berkeemampuuan untuk belajar secara atas talian. Pendidikan juga penting untuk anak-anak. So banyak benda kena fikir lagi. Dan tutup sekolah dikawasan terj3jas itu memang patut.

Sumber:mysumber

Be the first to comment on "5 murid sekolah p0sitif C0v-19, Kerjaan diminta tutup semua sekolah"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*