Pelajar Hid4p COVID-19 Dilap0r MeninggaI Dunia Dalam Bilik Asrama Semasa Jalani Kuarantin, Punca Kem4tian Disy@ki MasaIah Paru-Paru

Seorang pelajar kolej dilap0rkan meninggaI dunia ketika sedang menjalani kuar4ntin di biliknya di Grace College pada 30 Oktober lalu.

Lap0r New York Post, hasil pemeriksaan mendapati kem4tian Bethany Nesbitt, 20 berpunca daripada emb0lisme pulm0nari, iaitu penyumb4tan saluran arteri di dalam paru-paru. Bagaimanapun, pemeriksa perubatan percaya viirus C0VID-19 turut menyumbang kepada kem4tian remaja itu.

“Selepas sias4tan dan bed4h sias4t lengkap, punca kem4tian telah diputuskan berpunca daripada emboIus peparu yang tidak pernah dikesan sebelumnya,” kata Coroner, Tony Ciriello.

“Walaupun COVID memainkan peranan yang menyumbang kepada kem4tian, ia bukan berpunca daripadanya.”

Pelajar jurusan psikoIogi itu dikatakan menghid4p asthm4 dan mula menunjukkan simpt0m pada 20 Oktober lalu dan dimasukkan ke bilik kecemasan selepas kadar oksigen dalam badannya menurun.

Pun begitu, selepas doktor mendapati pelajar itu semakin pulih, dia kemudiannya pulang untuk menjalani kuar4ntin di bilik.

Susulan itu, keluarga Bethany menasihatkan orang ramai agar berhati-hati dengan C0VID-19.

“Tolong jangan anggap orang muda tak terkesan dengan viirus ini,” kata wakil keluarga itu dalam satu kenyataan.

“Bethany berhati-hati. Dia pakai topeng muka, jaga penj4rakan sosial. Kami seru anda ikuti protok0l dan langkah berjaga-jaga (disarankan) pegawai kesihatan.

“Kami telahpun membatalkan rancangan percutian keluarga sebelum Bethany s4kit. Risik0 berkumpul dalam kumpulan besar tidak berbaloi tahun ini.

“Dia seorang yang tidak mementingkan diri dan rakan yang penyayang, penggalak kepada mereka di sekelilingnya,” kata keluarga itu.

Sumber: New York Post Via siakap keli

Be the first to comment on "Pelajar Hid4p COVID-19 Dilap0r MeninggaI Dunia Dalam Bilik Asrama Semasa Jalani Kuarantin, Punca Kem4tian Disy@ki MasaIah Paru-Paru"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*