Awas, PoIis Ingatkan Orang Ramai Taktik Peny4mun Pura-pura Motor Rosak Tepi Jalan Sebelum S4mun

Pernahkah kita hadapi situasi: sedang memandu di jalan raya, tiba-tiba ternampak ada penunggang motosikal di tepi jalan mengangkat tangan meminta bantuan?

Situasi ini biasanya berlaku apabila motosikal yang ditunggang penunggang terbabit mengalami masaIah seperti kehabisan minyak, rosak, tayar pancit dan sebagainya.

Namun tahukah anda, sebenarnya ada juga pihak tidak bertanggungjawab ‘berpvra-pvra’ mohon bantuan, tapi sebenarnya ada niat ja hat di sebalik itu?

Ikuti pendedahan oleh Polis Diraja Malaysia ini.

Cri me alert: Awas! pu ra-pu ra motosikal rosak sebelum s4mun

Jika anda memandu kenderaan secara berseorangan atau bersama keluarga di kawasan sunyi, pastikan anda telah mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelak daripada menjadi sasaran penjen4yah.

PoIis Diraja Malaysia (PDRM) telah mengesan taktik terkini yang digunakan oleh penjen4yah dengan berpu ra-pu ra mengalami kerosakan motosikal sebelum melakukan s4mun ke atas m4ngsa yang berniat hendak membantunya.

Ikuti modus operandi penjen4yah tersebut dan nasihat daripada pihak poIis untuk mengelakkan anda menjadi m4ngsa seterusnya:

1. Penjenayah akan berpu ra-pu ra memerlukan bantuan kononnya motosikal mengalami kerosakan atau kehabisan petrol di tepi bahu jalan untuk menarik perhatian m4ngsa agar menghulurkan bantuan.

2. M4ngsa yang bersimpati akan menghentikan kereta dan turun membantu bagi memudahkan urusan yang dihadapi.

3. Penjen4yah akan menggunakan kesempatan itu untuk mengacukan senjata berbah4ya seperti parang bagi menakutkan dan mer4mpas barang berharga milik m4ngsa sebelum melarikan diri.

Orang ramai dinasihatkan agar berwaspada sebelum menghulurkan bantuan terutamanya di tempat yang sunyi.

Perhatikan dahulu gerak-geri dan kelakuan individu berkenaan dan jika mencu rigakan batalkan niat anda untuk membantunya.

Sumber: PDRM Via Siakap keli

Be the first to comment on "Awas, PoIis Ingatkan Orang Ramai Taktik Peny4mun Pura-pura Motor Rosak Tepi Jalan Sebelum S4mun"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*