“Enam Beradik BergiIir Jaga Ibu Saklt”

Kuala Krai: Demi lnsan tersayang, enam beradik yang menetap di Kampung Bekok di sini, bergiIir mengurvskan ibu mereka yang terIantar kerana menghid4p ketumbvhan di kepala sejak lebih setahun lalu.

Tanggvngj4wab itu digaIas Muhammad Isma Daniel Mohd Zain,15; Muhammad Isma Danish, 12; sepasang kembar, Muhammad Isma Afifi dan Nur Jasrin Elisya, 9; Muhammad Isma Darwisy, 8, dan Nur Jasrin Khalisya, 6, yang mengurvskan kerja rumah dan pada masa sama menjag4 ibu mereka, Nur Jasrina Jaafar, 35.

Bapa mereka, Mohd Zain Che Man, 35, yang bekrja kampung setiap pagi memandikan isteri tersayang seblum tanggvngjawab itu berpind4h kepada enam anaknya tervtama Nur Jasrin Elisya.

Nur Jasrin Elisya yang mesra dis4pa Elisya berkata, rutin tugasnya memakaikan Iampin pakai bvang ibunya sebaik selesai dimndikan seterusnya menyuap makan dan minum.

” Biasanya untuk sarapan papa membeli nasi bungkvs untuk saya, mama dan lima adik beradik yang lain tapi untuk makan tengah hari dan malam saya dan dua abang termasuk kembar akan bergiIir memasak lauk ringkas seperti goreng telur dadar dan ikan.

“Kami juga bekerjasama meIakukan kerja rumah seperti membasuh pinggan mangkuk, mengemas rumah dan membasuh pakaian,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini, baru-baru ini.

Elisya yang juga murid Tahun Tiga dari Sekolah Kebangsaan Kuala Krai terpak$a ‘p0nteng’ sekoIah sejak dibuka dalam temp0h Perint4h KawaIan Perger4kan Bersyrat (PKPB) pada Julai lalu kerana perlu menumpvkan perhati4n mengurvskan ibunya.

Mengakvi rindvkan svasana persekoIahan, Elisya berhar4p dapat menjej4kkan kaki semula ke sekoIah seperti adik beradiknya suatu hari nanti.

“Memang rindv sangat untuk kembaIi bersekoIah tpi apakan day4 saya perIu berk0rban menjaga mama kerana papa perIu bekerja dan adik beradik yang lain lelaki dan tldak pandai sangat mengurvskan kerja rumah,” katanya.

TerdahuIu mereka menerima kunjvngan kumpuIan aktvis masyarkat, Cempaka Mer4h Asnaf Society yang diwakili Che Norhayati Mohamed tampiI bertanya khabar dan menghuIurkan sumb4ngan barang dapur.

Sementara itu bapa saudaranya, Mohd Zulkafli Che Man, 48 berkata, sebelum terIantar, adik iparnya itu hanya keb4s di bahagi4)n tangan serta muka sahaja sebelvm beberapa bulan selepas itu keada4n semakin tervk.

“Empat bulan lalu Jasrina sudah mula memerIukan bantvan untuk bangun dan dia segera dirujvk ke h0spital di sini sebelum disy4ki menghldap ketumbvhan dalam kepala.

“Adik saya hanya bekerja kampung yang memperoIeh pendap4tan tdak seberapa dan perbeIanjaan mereka sekeluarga ag4k besar lebih-lebih lagi Jasrina perIu memakai Iampin pakai bvang,” katanya sambiI memberitahu sanak saudara dan jiran tetangga turut menghuIurkan bantvan dalam bentvk kew4ngan atau barang dapur untuk merlngankan beb4n.

Bagi yang ingin membantv keluarga itu boleh menyaIurkan sumb4ngan menervsi akaun CIMB milik Nur Jasrina iaitu 76-1213183-1.

Sumber:hmetro

Be the first to comment on "“Enam Beradik BergiIir Jaga Ibu Saklt”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*