Menteri n4fi Agong peroleh v4ksin Sinopharm dari UAE

Laporan media yang mendakwa Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah telah memperoleh v4ksin Sinopharm Cov1d-19, yang belum diluluskan untuk digunakan di Malaysia, untuk ahli keluarga baginda dari UAE din4fikan oleh Menteri Kesihatan, Dr Adham Baba.

The Malaysian Insight hari ini melaporkan bahawa Menteri Kesihatan itu telah men4fikan laporan Asia Sentinel baru-baru ini dengan menyifatkannya sebagai tidak ber4sas.

Dia juga menek4nkan bahawa pembelian vaks1n di negara ini harus menjalani penilaian menyeluruh oleh Badan Pengawas Farmaseutikal Nasional (NPRA).

“Setelah penilaian menyeluruh, ia perlu mendapatkan kelulusan dari Pasukan Petugas Imunisasi Cov1d-19 (CITF). Bukan itu sahaja, kita juga memastikan semua v4ksin yang kita beli sel4mat.

“Dari mana penulis mendapatkan sumber laporannya? Dia berusaha menciptakan pers3psi neg4tif terhadap Malaysia,” kata Adham, seperti dilaporkan oleh The Malaysian Insight hari ini.

Laporan Asia Sentinel, yang diterbitkan dua hari yang lalu, mend4kwa pemimpin tertinggi di Malaysia juga terlibat dalam sk4ndal ini, termasuk tiga lagi menteri, Adham Baba, Menteri Dalam Negeri, Hamzah Zainuddin dan Menteri Luar Negeri Hishammuddin Hussein.

Artikel itu mendakwa Agong telah memperoleh v4ksin Sinopharm dari Putera Emiriah Arab Bersatu (UAE) Mohamed Mohamed Nayan. Kedua-duanya adalah rakan sekelas semasa belajar di UK.

Laporan itu juga mend4kwa Agong diberi 2,000 dos vaks1n tambahan untuk rakan dan keluarganya di Malaysia.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber MM

Be the first to comment on "Menteri n4fi Agong peroleh v4ksin Sinopharm dari UAE"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*