Ramai yang t@k puas hat1 bila Azmin Ali berikan kebenaran untuk syarikat beroperasi sampai ada yang suruh letak jawatan.

Sejak semalam lagi, isu melibatkan Menteri Perdagangan Antarbangsa dan Industri, Dato’ Seri Azmin Ali dan kementeriannya dalam memberikan kebenaran untuk sebilangan syarikat beroperasi ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP 3.0) dilaksanakan telah mendapat krit1kan hebat warganet.

Meskipun Azmin dalam satu kenyataan berkata hanya 20% iaitu melibatkan 128,150 syarikat dengan 1.57 juta pekerja yang dibenarkan beroperasi daripada 586,308 syarikat yang berdaftar dengan CIMS 3.0 (sejak 7.30 pagi semalam), masih ramai juga yang tidak puas hati.

Susulan itu, menurut BFM, warganet telah mewujudkan hashtag #AzminLetakJawatan yang kini trending di Twitter sebagai tanda protes kepada menteri tersebut.

Dalam pada itu juga, warganet dikatakan telah membuat petisyen untuk menteri tersebut meletak jawatan yang setakat ini telah mendapat hampir 100,000 tandatangan (ketika artikel ini ditulis).

“8,000 kes sehari masih benar buka syarikat?”
Antara perkara yang diluahkan warganet termasuklah rasa kecew4 rakyat tentang ‘total lockdown’ yang diadakan kerajaan ini tidak akan mencapai matlamatnya jika masih banyak syarikat beroperasi dalam tempoh ini.
Dalam pada itu ada juga yang berpendapat banyak syarikat menggunakan CIMS 3.0 untuk mendapatkan kelulusan beroperasi meskipun syarikat tersebut tergolong dalam non essential.

Dalam pada itu, semalam, Azmin juga ada menjelaskan bahawa MITI bukanlah satu-satunya kementerian yang menentukan industri mana yang dibenarkan beroperasi atau tidak. menggunakan platform CIMS 3.0 untuk memudahkan penilaian permohonan daripada kementerian-kementerian tersebut. Uish makin panas isu ini. Harap kementerian yang terbabit dapatlah selesaikannya dengan baik untuk mengelakkan rasa tidak pu4s hati rakyat lagi.

Ramai yang kaitkan gambar Ismail Sabri tutup pintu sebab dia. Tak boleh berdiam sekali ini respon Menteri Miti buat ramai yang terkedv.

KUALA LUMPUR – Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali meminta rakyat agar tidak membuat sebarang spekul4si berhubung hantaran dibuat Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di media sosial.

Mohamed Azmin menegaskan, sebagai satu pasukan, beliau bersama jemaah menteri lain sentiasa memberi kerjasama dan sokongan dalam memastikan penularan Cov1d 19 dapat ditangangi bersama.

“Siapa yang buat spekulasi? Jangan buat spekulasi. “Datuk Seri Ismail Sabri antara ahli jemaah menteri yang telah diberi peranan penting dalam menangani dan menguruskan masalah Cov1d 19 sejak awal negara kita dilanda pandem1k ini.

“Kita ada dua jurucakap, pertama Ismail Sabri untuk isu keselamatan dan Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Noor Hisham Abdullah untuk isu kesihatan. “Ia berjalan dengan baik dan sebagai ahli jemaah menteri,

kita memberikan dokongan yang cukup kuat kepada mereka berdua kerana mereka menggalas tanggungjawab yang besar dalam menangani dan memerangi C0vid 19,” katanya dalam Taklimat Media Mengenai C0v1d 19 Inte.lligent Mana.gement S.ystem (CIMS) 3.0 di sini pada Khamis.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai hantaran dibuat Ismail yang telah menimbulkan spek.ulasi dan keresahan rakyat. Respons itu sekali gus menggambarkan tiada timbul i.su berlaku pertela.gahan antara dua pemimpin kanan kerajaan itu.

Pada Rabu, Ismail Sabri hanya menulis “saya dah tutup pintu depan tapi…”, selain disertakan dengan emoji s.edih di akhir catatan berkenaan. Meskipun hantaran tersebut tidak merujuk kepada sesiapa atau menyebut mana-mana keadaan, ia telah mengundang sp.ekulasi

kononnya mempunyai kaitan dengan kebenaran operasi diberikan kepada sebahagian besar perkhidmatan perlu dalam sektor perkilangan, meskipun negara kini sedang dalam pelaksanaan Sekatan Pergerakan Penuh (t.otal lock.down).

Mengulas lanjut, Azmin menegaskan, sebagai satu pasukan kesemua menteri mengambil keputusan secara kolektif. “Kami sebagai satu pasukan kita selalu mengambil keputusan secara kolektif…kita juga sentiasa ada dalam mesyuarat Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan mesyuarat-mesyuarat lain.

“Ini prinsip yang saya pegang dan saya juga yakin rakan jemaah menteri akan terus berikan dokongan dalam memastikan semua jemaah menteri dapat mainkan peranan secara e.fektif,” katanya.

Ada pula yang berkata menteri menteri berbal4h sampai lakukan macam ni gara gara MITI beri sebanyak syarikat ini beroperasi. Rupanya ramai masih belum berpvas hati.

Selepas perintah kawalan pergerakan penuh (total lockdown) dikuatkuasakan bermula Selasa lepas, ramai pihak telah menyatakan rasa tak puas hati selepas masih banyak kilang-kilang yang dibenarkan beroperasi sepenuhnya.

Menurut sumber, telah berlakunya perbalahan panas melibatkan beberapa menteri baru-baru ini selepas Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) telah membenarkan lebih kurang 95,000 syarikat beroperasi, lapor FMT.

Dikatakan, perbalahan tersebut berlaku pada awal minggu ini selepas beberapa menteri tak berpuas hati kerana MITI benarkan banyak syarikat beroperasi walaupun sebelum ini dah bersetuju untuk melaksanakan sekatan penuh.

Sebelum ini, kebanyakan menteri bersetuju dengan pelaksanaan sekatan penuh tetapi berita 95,000 syarikat mendapat persetujuan MITI untuk beroperasi menimbulkan bantahan, dan pertengkaran tercetus.”

Kilang ‘titik pan4s’ jangk1tan c0vld-19

Kata sumber ini lagi, ramai menteri bimbang jika total lockdown tak dibuat dengan sebaiknya, wab4k c0vld-19 tak dapat dibendung dan pelaksanaan SOP jadi lebih mencabar. Namun, kebimbangan utama adalah kebenaran diberikan untuk begitu banyak kilang meneruskan operasi walaupun hakikatnya, kilang-kilang ini adalah ‘titik panas’ untuk jangk1tan c0vld-19.”

“Hempas hempas meja depan PM”

Seorang lagi sumber pula telah mengaitkan perbalahan tersebut dengan status yang dimuat naik semalam oleh Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di Facebook rasminya. Kelonggaran diberikan MITI kepada pelbagai sektor untuk beroperasi semasa PKP 3.0 telah dikritik ramai di media sosial dengan bekas Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad berkata kerajaan tidak harus merujuk sekatan sekarang sebagai “total lockdown.”

Kalau betul, harapnya para menteri boleh duduk semeja dan bincang balik elok-elok supaya dapat jalan penyelesaian yang baik untuk semua.

FMT juga melaporkan perkara sama :

Tular kesesakan di depan pintu pagar utama JPJ Wangsa Maju yang rata rata tidak peduli soal SOP. Sekali rupanya ini yang mereka kejarkan.

Berebut ingin mendapat nombor giliran menyebabkan berlaku kesesakan di pintu pagar utama Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Wangsa Maju di sini, kelmarin sehingga tular di media sosial. Ketua Polis Daerah Wangsa Maju Superintendan Ashari Abu Samah berkata, video itu mula di Facebook (FB) semalam menunjukkan orang ramai berasak-asak. Menurutnya, dalam video itu kelihatan orang ramai mengerumuni pintu pagar hingga tidak menghiraukan prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Hasil semakan mendapati kejadian berlaku pada Isnin lalu antara 1 tengah hari hingga 2 petang berpunca daripada orang ramai berebut untuk memasuki premis JPJ bagi urusan di kaunter JPJ yang mana hanya 50 nombor giliran sahaja dibuka pada sesi sebelah petang. Keadaan itu diburukkan lagi dengan kehadiran orang ramai untuk menjelaskan s4man yang tertunggak yang diberi diskaun sehingga 70 peratus oleh pihak JPJ,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Ashari berkata, pada asalnya tarikh akhir diskaun adalah pada 11 Jun ini namun disebabkan PKP menyeluruh bermula semalam, orang ramai mengambil kesempatan untuk menyerbu kaunter pembayaran saman pada saat-saat akhir.

“Pihak Keselamatan JPJ Wangsa Maju menghubungi pihak polis untuk bantuan selepas keadaan tidak terkawal. Pasukan Pemantau IPD Wangsa Maju hadir di lokasi. Setelah melihat kehadiran pihak polis, orang ramai mula bersurai dari lokasi bagi mengelakkan mereka dikenakan kompaun,” katanya.

Beliau berkata, orang ramai dinasihatkan sentiasa mematuhi SOP supaya penularan rantaian Covid-19 dapat diputuskan. “Tindakan tidak bertanggungjawab segelintir masyarakat yang dengan sengaja melanggar SOP dan tidak menjaga penjarakan fizikal boleh menyebabkan penularan wabak Covid-19 dalam kalangan masyarakat dan tindakan kompaun boleh dikenakan,” katanya.

Jumlah pesalah ingkar prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) seluruh negara semalam merekodkan 792 individu ditahan berbanding 684 individu, kelmarin. Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, daripada jumlah itu, seramai 781 dikompaun, 10 direm4n dan seorang lagi dijamin hasil pemantauan melibatkan 71,549 pemeriksaan oleh Task Force Operasi Pematuhan.

“Kesalahan tertinggi pada kali ini ialah gagal jarak fizikal dengan 180 kes diikuti tidak memakai pelitup muka (170 kes); gagal merekod butiran di premis (135); merentas kawasan dan makan di premis (102); tidak patuh arahan PKP (88); membawa penumpang berlebihan (88) dan lain-lain (29). Seramai 10 pendatang tanpa izin dan tujuh kenderaan darat turut disita semalam melalui Operasi Benteng selain sebanyak 173 buah bot atau kapal yang dicurigai turut dikesan berdekatan dengan perairan negara kita melalui tujuh aktiviti penglihatan oleh pasukan keselamatan,” katanya dalam kenyataan semalam.

Menurut Ismail Sabri, seramai 734 individu yang tiba di tanah air semalam dikuarantin wajib bersama sejumlah 9,577 individu lagi masih menjalani arahan itu, manakala 2,313 individu dibawa ke hospital selain 205,359 individu sudah dibenarkan balik ke rumah.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna pula semalam membuat pemantauan 11 jenis bekalan barangan di 580 peruncit, 157 pemborong dan 31 pengilang dan melakukan sejumlah 1,590 pemeriksaan khas pematuhan SOP dengan kesemua premis terlibat didapati mematuhi peraturan.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber malaysia repoter

Be the first to comment on "Ramai yang t@k puas hat1 bila Azmin Ali berikan kebenaran untuk syarikat beroperasi sampai ada yang suruh letak jawatan."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*