Kisah kehidupan Sang Legenda, Muhammad Ali

Muhammad Ali yang nama lahirnya Cassius Marcellus Clay, Jr., dilahirkan pada 17 Januari 1942 di Louisville, Kentucky, Amerika Syarikat. Dia dilahirkan dalam keluarga kulit hitam yang mlskin. Pada masa ketika isv-isv perkauman muncul.

Semasa dia bermain di gim di Kentucky, seseorang mencurl basikalnya. Dia benar-benar kes4l dengan pencurl itu dan meng4ncam akan memuk0lnya menjadi bubur. “Saya akan memuk0lnya dan memuk0lnya hingga dia ced3ra par4h, jika dia dijumpai,” kata budak kurus tinggi di depan polis.

Polis tidak memandang serivs kemar4han kanak-kanak itu. Mereka bahkan berkata, jika anda ingin mengalahkan orang, maka belajarlah tlnju terlebih dahulu. Kejadian ini mengubah hidupnya. Ali memulakan latihan tinju pada tahun 1954, ketika dia baru berusia 12 tahun.

Menjadi Petinju Profesional

Muhammad Ali membuat debut profesional dalam tinju pada tahun 1960. Setelah memenangi pingat emas di Olimpik Rom. Pada masa itu dia berumur 18 tahun. Pada tahun 1964, dunia dikejutkan dengan kemenangan Ali ke atas Sonny Litson.

Ali, seorang budak lelaki berusia 22 tahun yang tidak dikenali dan benar-benar ketinggalan zaman, malah meramalkan akan matl di gelanggang kerana mulut besarnya mengejek Litson, berjaya menew4skan petinju yang menak0tkan itu.

Kemenangan Ali ke atas Sonny Litson menjadikannya bintang. Dan kerjayanya terus melambung tinggi. Dia menjadi idola dan pahlawan untuk pemuda Amerika kulit hitam.

Pada puncak kariernya pada tahun 1966, Ali menolak untuk bergabung dengan pasukan Amerika dalam Per4ng Vietnam. Akibatnya, lesennya untuk bertanding dicabut di semua negeri Amerika dan pasportnya dicabut. Selama 4 tahun (1967-1970), dari usia 25 hingga 29 tahun, Muhammad Ali tidak bermain satu perlawanan tinju profesional.

Pada tahun 1970, Ali sekali lagi mendapat lesen untuk bertanding. Perl4wanan pertamanya selepas ‘pengasingan’ adalah men3ntang Oscar Bonavena. Ali berjaya ke KO Oscar dalam perlawanan itu. Kemenangan ini membawanya kembali ke pintu kejayaan dengan mencabar juara dunia, Joe Frazier.

Pertandingan antara dua juara dunia, yang pada masa itu dikenali sebagai Fight of the Century. Dalam perlawanan ini Ali terpksa menerima kekal4han profesional pertamanya. Pada pertemuan seterusnya Ali berjaya mengalahkan Frazier.

Pada tahun 1974, Muhammad Ali kembali memenangi gelaran dunia setelah mengalahkan George Foreman.

Kerjaya tinju profesionalnya mencatat rekod 57 kemenangan, 37 daripadanya dimenangi secara kalah matl.

Memel0k Islam

Muhammad Ali mengisytiharkan Islamnya pada tahun 1975. Kemudian dia menukar nama pembaptisannya Cassius Marcellus Clay, Jr. menjadi Muhammad Ali Clay. Ketika ditanya apa yang membuatnya berubah iman untuk menjadi seorang Muslim.

Ali menjawab dengan sambutan yang luar biasa, “Saya tidak pernah melihat begitu banyak cinta. Mereka berpel0kan dan saling mencivm. Solat 5 kali sehari. Wanita memakai pakaian panjang. Cara mereka makan.

Anda boleh pergi ke mana-mana negara dengan mengucapkan ‘assalamu’alaikum – wa’alikumussalam. Anda mempunyai sebuah rumah. awak ada abang. Saya memilih Islam kerana dapat menghubungkan saya (persaudaraan dengan sesiapa sahaja). Sebagai orang Kristian di Amerika, saya tidak boleh pergi ke gereja orang kulit putih … ”

Dia melanjutkan, “(Dalam Islam) saya merasa baik. Saya berasa lapang. Islam membuat saya berhubung dengan Arab Saudi. Ikhwanul Islam menghubungkan saya ke Pakistan, Maghribi, Syria.

Saya boleh tinggal di istana (pemimpin dunia Islam) kerana saya seorang Muslim. Sebagai seorang Kristian, saya tidak pernah duduk bersama dengan para pemimpin.

Sebagai seorang Muslim, saya duduk dengan (Anwar) Sadad, (Gamal Abdul) Naser, Marcos Presiden Filipina. Raja-raja (Arab), Sultan Abu Dhabi dan orang-orang menyambut saya seperti saudara … Oleh itu, saya memilih Islam. ”

Satu pengajaran untuk kita umat Islam, jangan lupa memberi salam kepada sesama Muslim. Kerana salam menunjukkan cinta dan kasih sayang. Seperti yang dikatakan oleh Nabi,

لَا لُوْنَ الْجَنَّةَ تُؤْمِنُوْا لَا ا ابُّوْا لَا لُّكُمْ لَى ا لْتُمُوْهُ ابَبْتُمْ ا السَّلَامَ

“Anda tidak akan memasuki Syurga sehingga anda percaya, dan anda tidak akan percaya sehingga anda saling mencintai. Haruskah saya menunjukkan sesuatu yang jika anda melakukannya anda akan saling mencintai? Sebarkan salam sesama kamu. ”

Kata-kata Muhammad Ali dirasakan oleh Muhammad Ali ketika dia masih beragama Krlstian. Dia melihat begitu banyak kasih sayang dan persaudaraan di kalangan umat Islam dengan salam.

Peranan Sebagai Seorang Muslim

Pada tahun 2005 ia mendirikan Muhammad Ali Center di kampung halamannya Louisville. Tempat ini berfungsi sebaga pusat dkwah. Mungkin untuk memancing daya tarik orang-orang berkunjung kemudian mempelajari Islam, Muhammad Ali menaruh sebagian benda-benda koleksinya di sini.

Tempat ini juga beroperasi sebagai organisasi non-profit untuk menyebarkan ide-ide perdamaian, kesejahteraan sosial, membantu orang yang membutuhkan, dan nilai-nilai luhur yang Muhammad Ali yakini.

Upacara pembukaan tempat ini dihadiri oleh sejumlah besar penggemar Muhammad Ali yang datang dari berbagai belahan dunia, termasuk mantan Presiden AS Bill Clinton.

Muhammad Ali mengatakan, “Saya ingin tempat ini mendorong seseorang untuk memberikan yang terbaik dalam bidang pilihan mereka.”

Sejak aktif di dunia sosial, Muhammad Ali telah mengunjungi banyak negara untuk membantu program kesehatan anak dan orang-orang miskln. Di antara negara yang telah ia kunjungi adalah Maroko, Pantai Gading, Indonesia, Meksiko, dll.

Ia juga memperhatikan masyarakat bawah di Amerika Seirka, terutama kalangan Afrika Amerika yang sering mengalami diskriminasi.

Ucapan-Ucapan Ali

“Mengapa mereka harus memintaku untuk mengenakan seragam dan pergi sepuluh ribu mil dari rumah untuk menjatuhkan b0m dan peluru pada orang-orang coklat di Vietnam sementara yang disebut orang negro di Louisville diperlakukan seperti anjlng dan menolak hak asasi manusia sederhana?” Ali, Februari, 17, 1966.

“Orang-orang mengatakan aku berbicara begitu lambat sekarang. Tidak mengherankan. Aku menghitung sudah melakukan 29.000 pukvlan. Tapi aku mendapatkan $ 57.000.000 dan disimpan setengah dari itu.

Jadi aku melakukan beberapa pukvlan ker4s. Apakah Anda tahu berapa banyak laki-laki hitam dibun0h setiap tahun oleh senj4ta dan plsau tanpa sepeser pun untuk nama-nama mereka? aku mungkin bicara lambat, tapi pikiranku baik-baik saja.” – Ali, 20 Januari, tahun 1984.

Ketika terjadi penyer4ngan di Paris yang diklaim dilakukan kelompok ISIS, Muhammad Ali angkat bicara,

“Aku seorang Muslim. Tidak ada ajaran Islam tentang membun0h orang yang tidak bersalah di Paris, San Bernardino, atau di mana pun di dunia ini. Muslim sejati tahu bahwa keker4san dan kekej4man yang disebut Jihadis Islam sangat bertentangan dengan ajaran agama kita.” – Ali, 2015.

Aku tidak merokok, tapi aku selalu membawa korek api di kantong celana. Setiap kali hatiku tergerak untuk berbuat doosa, maka kubaakar satu batang korek api. Kurasakan panasnya di telapa tangan. Kukatakan dalam hati, “Ali, menahan panasnya korek api ini saja kau tak sanggup. Bagaiamana dengan dahsyaatnya panas api ner4ka?”

Wafat

Muhammad Ali meniinggal pada hari Sabtu, 4 Juni 2016, di usia 74 tahun. Mantan juara dunia kelas berat ini meniinggal di sebuah RS di Kota Phoenix negara bagian Arizona, setelah dirawat sejak Kamis.

Ali mendeerita gangguan pernapasan, karena komplikasi yang disebabkan oleh penyaakit Parkinson yang dideritanya.

Pihak keluarga menyatakan, pemakaman akan dilakukan di kampung halaman Ali di Louisville, Kentucky.

Sumber:
– https://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_Ali
– http://islamstory.com/ar/الملاكم_الأمريكي_محمد_علي_كلاي
– Video-video wawancara dengan Muhammad Ali

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Kisah kehidupan Sang Legenda, Muhammad Ali"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*