[Terkini] Bukan milik ank ku, ” Jika Nu rin ada sudah 22 thn usianya, ” (8Gmbr)

Kuala Lumpur : Sejak penemuan m4yat seorang k4nak-k4nak perempuan berkeadaan tr4gis pada pagi 17 September 2007 dalam sebuah beg sukan yang ditinggalkan di hadapan sebuah rumah kedai di PJS 1/48,

Pet4ling Jaya, Selangor, J4zimin Abdul Jalil tetap berpend1rian itu bukanlah an4knya, Nurin J4zlin.

Sepanjang tempoh 14 tahun kejadian Nurin J4zlin hilang hingga kini, J4zimin, 47, berkata, dia masih mengingati pengec4man f1zikal yang dilakukan terhadap m4yat k4nak-k4nak berkenaan berlainan dengan ciri-ciri pada anaknya yang ketika itu berusia lapan tahun.

Beliau berkata, ini termasuk saiz gigi yang berbeza, tahi lalat hidup di p4ha dan ketiadaan p4rut suntikan pelalian Bacillus Calmette–Guerin (BCG).

Dari dahulu lagi saya menafikan bahawa kanak-kanak itu Nurin J4zlin seperti kenyataan yang diulangi sebelum ini. Waktu itu saya perlu lunaskan fardu kifayah terhadap jen4zah kanak-kanak berkenaan untuk dikebumikan.

Jen4zah kanak-kanak itu ada tahi lalat hidup di p4ha yang hakikatnya tidak ada pada anak saya. Begitu juga dengan saiz gigi jen4zah yang lebih besar berbanding Nurin Jazlin.

Saya sudah tanya rakan pakar forensik adakah saiz gigi seseorang boleh berubah jika menjadi m4ngsa penderaan? Pakar f0rensik berkata tidak akan berlaku demikian.

Kemudian jen4zah kanak-kanak dikatakan Nurin Jazlin itu tidak mempunyai parut BCG sedangkan anak saya sudah mengambil pelalian berkenaan, katanya ketika ditemui wartawan HM di kedai makanan miliknya di Menara Teo Chew, Pekeliling, di sini, kelmarin.

Pada masa itu, katanya, tiada sesiapa yang menuntut jen4zah dan tiada sesiapa membuat laporan polis mengatakan kehilangan kanak-kanak atau kehilangan anak.

Menurutnya, ketika itu juga hasil daripada pemadanan ujian asid deoksiribonukleik (DNA) yang didakwa mengesahkan m4yat kanak-kanak terbabit adalah Nurin J4zlin juga dipertikaikannya berikutan keputusannya diperoleh terlalu cepat.

Saya pernah meminta supaya ujian pemadanan DNA dilakukan sekali lagi namun terpaksa saya batalkan apabila pihak berkuasa memberitahu ia akan menyebabkan jen4zah lebih lama di peti m4yat.

Memang pada waktu itu saya hanya mahu menunaikan fardu kifayah supaya pengurus4n jen4zah kanak-kanak yang ditemui dapat disempurnakan segera walaupun enggan menerima dan mengakui itu Nurin Jazlin, katanya.

TONTON VIDEO DI BAWAH:

Sehubungan itu, J4zimin meminta kerajaan menubuhkan jawatankuasa khas bagi menyiasat kes Nurin J4zlin.

Itulah satu daripada langkah yang saya harapkan. Tubuhkan jawatankuasa khas. Jika kerajaan tubuhkan jawatankuasa khas untuk mencari kebenaran kes Adib (anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim), Pulau Batu Putih dan Tommy Thomas (bekas Peguam Negara), saya nakkan keadilan untuk anak saya, Nurin J4zlin.

Selama 14 tahun saya masih menunggu jawapan daripada pihak yang berwajib mengenai siapa pelaku kepada Nurin J4zlin,

Jazimin berkata, dia ada membuat laporan polis pada Jun lalu selepas mendapat petunjuk lain daripada seorang individu warga Indonesia berhubung svspek kes Nurin J4zlin, tetapi masih belum dapat reaksi p0sitif.

Menurutnya, berdasarkan maklumat terbaru itu, seorang lelaki Indonesia yang bekerja dalam bidang perkapalan dikatakan menculik Nurin J4zlin dan anaknya itu sudah dibawa ke negara jiran berkenaan.

Katanya, dia tidak berniat untuk mencari publisiti apabila meminta pihak berkuasa melakukan siasatan semula kes Nurin J4zlin, sebaliknya semata-mata mahukan keadilan.

Kalau pihak berwajib tak dapat anak saya dalam keadaan yang selamat, sekurang-kurangnya dapat si pelaku itu untuk dibawa ke muka pengadilan, baru saya berpuas hati. Baru saya boleh tidur lena. Kalau tidak saya asyik teringat sahaja.

Kadang-kadang jam 3 pagi saya terjaga, saya teringatkannya. Sampai bila saya nak bersikap macam itu,katanya.

Beliau berkata, walaupun berat mengakui mayat ditemui 14 tahun lalu itu dan yang dikebumikan di Tanah Perkvburan Islam Taman Ibukota, Setapak adalah Nurin J4zlin namun sekurang-kurangnya ada pusara untuk dizi4rahi daripada hilang begitu sahaja.

Hingga kini, katanya, dia masih menyimpan pakaian sekolah yang ada tanda nama Nurin J4zlin sebagai kenangan walaupun ia semakin lama semakin lusuh.

Pakaian Nurin J4zlin yang lain sudah disedekahkan kepada orang memerlukan katanya, Mengenai perniagaan kedai makannya, Jazimin berkata, ada sebab dia meletakkan gambar besar Nurin J4zlin pada papan tanda dan sepanduk kedai di dua cawangannya.

Menurutnya, ini kerana dia masih berharap jika Nurin J4zlin masih hidup, anaknya itu akan kembali pulang ke pangkuannya jika terpandangkan paparan gambar terbabit.

Nurin J4zlin dilaporkan hilang ketika keluar ke pasar malam berhampiran rumahnya di Seksyen 1, Wangsa Maju, di sini, kira-kira jam 8 malam, 20 Ogos 2007.

Dia yang menghidap komplikasi buah pingg4ng dan d4rah tinggi dilaporkan hilang ketika keluar berseorangan untuk membeli sepit rambut di pasar malam itu.

Penjen4yah yang dikatakan menculiknya menyumbat m4yat m4ngsa dalam beg sukan sebelum ditinggalkan di hadapan sebuah rumah kedai di PJS 1/48, Petaling Jaya.

M4yat itu kemudian ditemui oleh pemilik kedai sebelum diadukan pada polis.

Polis kemudian berusaha menjejaki svspek berdasarkan r4kaman kamera litar tertutup di lokasi kejadian namun kualiti v1deo yang kurang jelas menyukarkan polis untuk mengecam w4jah suspek.

Dalam pada itu Polis Diraja Malaysia (PDRM) menegaskan ujian asid deoksiribonukleik (DNA) yang dilakukan mengesahkan ia milik kanak-kanak, Nurin Jazlin Jazimin, 8, m4ngsa pembvnuhan kej4m yang menggemparkan negara dalam kejadian dilaporkan berlaku 14 tahun lalu.

Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Azmi Abu Kassim berkata, hasil ujian DNA dilakukan mengesahkan m4yat kanak-kanak itu adalah Nurin J4zlin.

Dalam perkembangan berkaitan, Azmi berkata, susulan laporan polis terbaharu dibuat bapanya yang mend4kwa terdapat petunjuk baharu maka pegawai penyi4sat kanan sudah memanggilnya semula untuk dirakam keterangan. Al fatihah.

sumber:mediatular

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "[Terkini] Bukan milik ank ku, ” Jika Nu rin ada sudah 22 thn usianya, ” (8Gmbr)"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*