Tengku Zafrul umum tarikh pendaftaran baharu, kemas kini BKM bermula hari ini

KUALA LUMPUR – Tarikh pendaftaran baharu dan kemas kini Bant.uan Keluarga Malaysia (BKM) dibuka mulai hari ini hingga 31 Januari.

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, ia bertujuan memastikan mereka yang l4yak atau masih tiada dalam pangkalan data kerajaan dapat mengemukakan permohonan masing-masing dan penerima sedia ada yang mempunyai sebarang perubahan maklumat juga berpeluang membuat pengemaskinian.

“BKM pada 2022 akan memanfaatkan lebih 9.6 juta penerima dengan peruntukan RM8.2 bilion iaitu peningkatan berbanding 8.6 juta penerima dengan peruntukan RM7 bilion di bawah Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) tahun lepas,” katanya menerusi kenyataan hari ini.

Beliau berkata, data penerima BPR 2021, penerima Bantvan Khas Covld (BKC) B40 2021 dan pemohon BPR 2021 yang tidak lulus atas alasan menerima Geran Khas Prihatin akan dibawa secara automatik ke dalam sistem BKM untuk disem4k silang kelay4kan mengikut syarat yang ditetapkan.

Selain itu, data agensi kerajaan lain merangkumi data e-Kasih, bantvan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), penghuni Perumahan Awam atau Projek Perumahan Rakyat di bawah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan akan turut dibawa ke dalam sistem BKM.

Turut disem4k, kelayakan data Orang Asli Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA), gel4ndangan berdaftar dengan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) dan DBKL, ibu tunggal berdaftar dengan KPWKM, penerima Skim Insurans Pekerjaan Pertubvhan Keselamatan Soslal (Perkeso) dan penerima z4kat atau Baitulmal di Lembah Klang.

Pemohon BKM boleh merujuk Soalan Lazim (FAQ) yang dimuat naik dalam portal rasmi BKM https://bkm.hasil.gov.my bagi mendapatkan maklumat lanjut.

TENGKU ZAFRUL RESPOND TENTANG DES4KAN RAKYAT MOHON KELUAR KWSP KERANA BANJIRR. SEBAB SEBENAR KENAPA DIA TAK LULUSKAN DIBERITAHU
Semua pihak termasuk mereka yang terk3san dengan pand3mik Cov1d-19 dan bencan4 alam seperti b4njir, tidak boleh melihat simpanan di Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sebagai penyelesaian kepada sesuatu cab4ran yang dihadap1.

Sebaliknya, Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, apabila Kerajaan membenarkan tiga program pengeluaran khas i-Lestari, i-Sinar dan i-Citra, ia hanya sebagai l4ngkah jangka masa pendek dan bersifat sementara akib4t pandem1k Cov1d-19 berikutan tidak pernah berlaku pandem1k seumpama ini yang memberi imp4k kepada seluruh dunia.

Beliau berkata, ketika ini, ada pihak yang menuntut lebih banyak pengeluaran KWSP dibenarkan, berikutan pihak terb4bit melihat ia sebagai modal pol1tik mudah.

Namun, katanya, tuntutan sedemikian tidak dibuat dengan sikap bert4nggungjawab dan secara melulu tanpa analisis dan perkiraan rapi.

“Kita tidak boleh membenarkan pengeluaran KWSP untuk semua benc4na. Hampir setiap tahun negara diland4 banjir. Mungkin akan ada bencan4 lain seperti tanah rvntuh, keb4karan dan sebagainya.

“Kalau untuk setiap bencan4 ini kita nak keluarkan simpanan KWSP, sampai bila-bila pun simp4nan hari tua ini tidak tercapai matlamatnya.

“Hakikatnya hampir 50 peratus atau kira-kira 6 juta penc4rum mempunyai baki c4ruman kurang daripada RM10,000,” katanya dalam satu hantaran melalui Facebook, hari ini.

Tengku Zafrul berkata, ketika ini, ada ahli KWSP yang sudah membuat pengeluaran sehingga RM71,000 melalui tiga pengeluaran khas berkenaan dengan jumlah keseluruhan memb4bitkan angka RM101 bilion.

Beliau berkata, jika Kerajaan terus membenarkan pengeluaran khas demikian tidak diketahui apa yang akan terjadi padi simpanan hari tua penc4rum terb4bit.

Katanya, golongan terb4bit tidak akan mendapat faedah jika pengeluaran tambahan i-Citra seperti yang dides4k sesetengah pihak itu memb4bitkan simpanan sebanyak RM10,000, dibenarkan.

Malah, beliau berkata, 74 peratus daripada golongan ini adalah golongan Bumiputera.

“Lebih membimb4ngkan lagi 79 peratus daripada golongan yang mempunyai simpanan kurang RM10,000 juga adalah Bumiputera.

“Percayalah dalam menggubal d4sar, kerajaan perlu bert4nggungjawab dalam memastikan kebajikan bukan saja jangka pendek tapi juga kesejahteraan jangka panjang iaitu anak cucu kita kelak,” katanya.

Dalam membantu m4ngsa benc4na termasuk banjir yang berlaku baru-baru ini, Tengku Zafrul berkata, secara keseluruhannya banyak b4ntuan dihulurkan kerajaan bagi memb4ntu rakyat.

Katanya, antaranya bagi memb4ntu aliran tunai golongan B40 dan M40, kerajaan sudah menyalurkan ban.tuan berjumlah RM10 bilion melalui Bantu.an Prihatin Rakyat (BPR), Ba.ntuan Khas Cov1d-19 (BKC) dan juga Bantuan Kehil4ngan Pendapatan (BKP) yang dimanfaatkan kira-kira 11 juta penerima.

Selain itu, beliau berkata, Kerajaan turut meny4lurkan bantuan wang ihsan yang ditingkatkan kepada RM1,000 kepada m4ngsa banjir baru-baru ini serta pelbagai jenis bantuan lain seperti bantuan untuk membeli perkakasan elektrik, bantuan untuk membaiki kenderaan, diskaun sehingga 50 peratus terhadap alat ganti kereta, pembiayaan dengan kadar 0 peratus moratorium dan banyak lagi.

“Tujuan KWSP adalah tidak lain dan tidak bukan untuk persediaan masa tua. Apabila kudrat terus bekerja mula berkurangan.

“Perlu kita ketahui adalah amat penting rakyat kita memiliki persediaan hari tua kerana tidak lama dari sekarang, iaitu pada tahun 2030 Malaysia dijangka mencapai status negara tua

“Ini bermaksud jangka masa lapan tahun saja golongan pesara dan warga tua akan merangkumi 15 peratus atau lebih 5.3 juta dari penduduk negara. Lapan tahun lagi bukanlah lama. Ini bermakna mereka akan memerlukan simpanan yang lebih banyak untuk membiayai sara hidup selepas bersara,” katanya.

VIDEO:

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Tengku Zafrul umum tarikh pendaftaran baharu, kemas kini BKM bermula hari ini"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*