Terlajak mulut label seseorang g4y peguam jelaskan boleh s4man ke tidak

BARU-BARU ini kec0h dengan isu memb4bitkan usahawan kontrovers1, Datuk Seri Hasmiza Othman atau Datuk Vida yang mendakw4 penyanyi terkenal, Anuar Zain seorang g4y.

Biarpun tidak jelas sebutan perkataan ‘g4y’ kerana usahawan itu seakan-akan berbisik, namun tind4kannya menimb0lkan kem4rahan netizen khususnya peminat pelantun lagu popular Lelaki Ini itu kerana menyifatkannya agak keterl4luan dan biad4b.

Bukan sahaja peminat, malah isu berkenaan turut mendapat perhatian seorang peguam, Nor Zabetha Muhamad Nor yang terpanggil untuk mengupas isu berkenaan dari sudut undang-undang.

“Mel4belkan seseorang dengan panggilan g4y di hadapan orang ramai, boleh s4man atau tidak?

“Bukan setakat melabelkan seseorang g4y sahaja, malahan tud.uhan-tudu.han yang lain yang menj4tuhkan m4ruah seseorang sehingga menyebabkan orang awam benc1, m4rah atau memul4ukan orang yang ditu.duh juga membolehkan seseorang memulakan tuntutan sam4n di mahkamah.

“Misalnya tud.uhan seperti ‘perempuan murah’, ‘penzin4’ dan lain-lain. Apakah perkataan yang dianggap sebagai ‘defamatory’ iaitu perkataan berbentuk fitn4h yang menjadi pertimbangan di mahkamah?,” tulis peguam berkenaan dalam satu hantaran di Facebook.

Tangkap layar (screenshot) video daripada Instagram Datuk Seri Vida yang menc3tuskan kontrovers1.

Bagi menjelaskan isu berkenaan dengan lebih terperinci, peguam berkenaan turut menyertakan satu kes seumpamanya, melib4tkan seorang pemimpin poli.tik, Lim Kit Siang dengan Utusan Malaysia (M) Sdn Bhd pada 2013.

“Perkataan yang digunakan mempunyai kecender.ungan menj4tuhkan reputasi seseorang dalam kalangan masyarakat atau menyebabkan dia dipul4ukan, dijauhi atau menyebabkan dia terdedah kepada kebenc1an atau menyebabkan reputasi kedudukan, jawatan atau perniagaannya tercem4r,” tulis Nor Zabetha menghuraikan salah satu elemen untuk membolehkan seseorang mengambil tindakan s4man fitn4h.

“Dalam kes Lim Kit Siang ini, dia meny4man Utusan Malaysia bagi artikel yang telah diterbitkan dalam akhbar defendan pada 18 Ogos 2013.

Tudu.han yang menj4tuhkan m4ruah seseorang sehingga menyebabkan orang awam benc1, m4rah atau memul4ukan orang yang dit.uduh juga membolehkan seseorang memulakan tuntutan sam4n di mahkamah.

NOR ZABETHA MUHAMAD NOR
“Setelah meneliti segala bukti-bukti dan keterangan saksi, mahkamah berpendapat bahawa artikel yang dikeluarkan adalah berbentuk fitn4h dan defendan diarahkan membayar ganti rugi am, ganti rugi ter0k dan ganti rugi tauladan secara keseluruhan sebanyak RM250,000.00 dan kos sebanyak RM25,000.

“Jadi jelas sekiranya seseorang ditud.uh sebagai g4y akan menyebabkan masyarakat umum memandang rendah kepadanya, menjauh1, memu.laukan dan terded4h kepada kebenc14n.

“Maka orang yang ditu.duh tadi boleh mengambil tindakan sam4n fitn4h,” terangnya panjang lebar.
Kontroversi berkenaan bermula apabila Vida, 50, pada Selasa lalu menjawab pertanyaan seorang pengikut laman Instagram yang mencadangkan agar dirinya memikat penyanyi lelaki popular itu.

Nor Zabetha aktif membuat kupasan mengenai isu semasa dari sudut undang-undang di laman Facebooknya.

Bagaimanapun jawapan Vida secara berbisik seakan berbunyi ‘kay’ atau ‘g4y’ mengundang rasa kurang senang netizen.
Lebih mengund4ng kem4rahan ramai apabila usahawan itu berdol4k dalik dengan mengatakan bahawa dia tidak menyebut perkataan ‘g4y’ tetapi ‘okey’.

Setelah teruk dihent4m netizen, Vida akhirnya meng4lah dan membuat permohonan maaf secara terbuka kepada penyanyi itu dan anggota keluarganya pada Khamis.
Menerusi perkongsian di Instagram, Vida berkata kenyataannya sebelum ini hanyalah berbentuk gur4uan tanpa niat tertentu.
Usahawan itu juga berkata dia menyimpan hasrat untuk bertemu sendiri adik kepada Ziana Zain itu bagi menyatakan permohonan maaf.

sumber: mstar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Terlajak mulut label seseorang g4y peguam jelaskan boleh s4man ke tidak"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*