5 Sebab Kenapa AS Tidak Mahu Hantar Tentera Ke Ukraine

WASHINGTON: Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden pun sudah menetapkan negara ini tidak akan menghantar pasukan tenter4 ke Ukraine.

Berikut merupakan beberapa faktor mengapa keputu.san itu dibuat oleh kerajaan pentadbiran Biden.

1) Tiada kepentingan negara

Ukraine bukan dalam lingkungan negara jiran AS. Negara itu tidak terletak di sempadan AS atau mempunyai mana-mana pangkalan tentera negara ini.

Selain itu, Ukraine juga tidak mempunyai simpanan minyak, malah bukan rakan dagang utama Washington.

2) Biden tidak lakukan campur tangan tenter4

Biden sebelum ini menyokong tind.akan ketent.eraan AS untuk membantu k0nflik etnik di Balkan pada 1990-an, selain mengundi untuk negara ini melancarkan perang di Iraq pada 2003.

Namun, sejak itu, Biden dilihat semakin berhati-hati menggunakan kuasa berkaitan kete.nteraan.

Presiden AS itu memb4ntah bekas Presiden Barack Obama menyerang Libya dan pertambahan anggota tenter4 di Afghanistan.

Pada tahun lalu, Biden mempertahankan keput.usannya untuk menarik balik semua anggota tentera di Afgahnistan, biarpun diselubungi pelbagai krit1kan.

Setiausaha Negara AS, Antony Blinken menyatakan Biden lebih berminat untuk menyelesaikan mas4lah berkaitan perubahan iklin, penceg4han wabak peny4kit global dan bersaing dengan China berbanding melakukan campur tangan ketent.eraan.

3) Rakyat AS tidak mahu peper4ngan lagi

Satu kaji selidik yang dilakukan oleh AP-NORC baru-baru ini menunjukkan 72 peratus rakyat negara ini bersetuju AS perlu memainkan peranan kecil dalam krlsis Ukraine-Rusia, atau jangan masuk campur langsung.

4) Bahay4 konfrontasi kuasa besar

Biden engg4n mencetu.skan satu lagi per4ng dunia apabila berlaku pertembungan antara tentera Rusia dan AS di Ukraine dan beliau sedar akan akib4tnya.

“Hal itu (hantar tentera) bukanlah seperti kita berurusan dengan organisasi pengg4nas.

“Kita berdepan dengan satu daripada ku4sa tenter4 terbesar di dunia dan situasi ini sangat suk4r, malah keadaan luar kawal boleh berlaku bila-bila masa,” kata Biden.

5) Tiada tanggungjawab perjanjian

Ukraine bukan negara anggota Pert.ubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO), maka AS tidak perlu ‘bersus4h-payah’ untuk melindungi Ukraine. – BBC

Rusia lar4ng pesawat Britain di ruang udaranya

MOSCOW – Pengawal selia penerbangan awam Rusia memaklumkan bahawa syarikat-syarikat penerbangan Britain telah dil4rang daripada mendarat di lapangan terbang Rusia termasuk melintasi ruang udaranya, lapor Badan Penyiaran Britain (BBC).

Rusia berkata, langkah sedemikian adalah sebagai tindak balas terhadap keput.usan ‘tidak mesra’ pihak berkuasa penerbangan Britain.

Semalam, Britain telah mel4rang syarikat penerbangan nasional Rusia, Aeroflot daripada mendarat di negaranya.

Langkah berkenaan dilaksanakan berikutan pencer0bohan Moscow ke atas Ukraine.

“Saya fikir itu adalah tindak balas mereka terhadap kami semalam yang mel4rang Aeroflot daripada menggunakan ruang udara dan mendarat di Britain. Itulah tindak balas mereka,’’ Setiausaha Pertah.anan Britain, Ben Wallace memberitahu stesen televisyen ITV.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "5 Sebab Kenapa AS Tidak Mahu Hantar Tentera Ke Ukraine"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*