“Lengkap 3 D0s Baru Boleh Solat Jumaat..”- Ini Tindakan “Pelik” JAlS Selepas Terima Kec4man Orang Ramai

Sejak semalam, media sosi4l terus dipenuhi dengan pelbagai respon rakyat berhubung pengalaman mereka di hari pertama menunaikan solat Jumaat selepas kenyataan yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam (JAIS).

Rakyat kes4l syarat solat Jumaat

Ramai meluahkan kekes4lan mereka terhadap ketetapan syarat JAIS yang hanya membenarkan penerima lengkap 3 dos sahaja untuk menunaikan solat Jumaat.

Malah, ada juga mendkwa dirinya dih4lau oleh pihak pengurusan masjid disebabkan arahan tersebut.

JAIS tutup ruang komen

Susulan inslden itu, portal rasmi JAIS dilihat terus menutupi ruangan komen di laman rasmi Facebook miliknya, seperti sudah menjangkan rlslko yang baka berlaku selepas kenyatana yang dikeluarkan.

Terdahulu, media melaporkan hanya jemaah lengkap dua d0s dan penggalak sahaja dibenarkan menunaikan solat Jumaat di masjid, yang mana ia mulai berkuat kuasa pada 25 Februari, semalam.

Demikian adalah bagi mengambil langkah berjaga-jaga sekaligus sebagai usaha mengawal penularan p4ndemlkC0vldl9.

Tetapi nampaknya ramai suk.ar menerima syarat tersebut dan beranggapan bahawa ia tldak adil kerana kewajipan menunaikan ibadah mereka seolah disek4t.

Tldak cvcuk ‘b0oster’, anda tldak dibenarkan solat jumaat. Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) mengeluarkan edaran ketetapan terkini berhubung kehadiran solat Jumaat di masjid seluruh negeri Selangor termasuk mewajibkan pengambilan d0s penggalak

Surat edaran bertarikh 21 Februari itu menyatakan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah Al-Haj berkenan mengekalkan ketetapan solat Jumaat, solat lima waktu dan program pengimarahan dikeluarkan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) bertarikh 20 Januari lalu.

Surat bertarikh 20 Januari itu menjelaskan ketetapan baru pelaksanaan solat fardhu Jumaat dengan kapasiti penuh serta penjarakan fizikal 1 meter antara jemaah di semua masjid, surau kebenaran Solat Jumaat di Selangor.

LELAKI INI CAKAP DIA RASA MACAM PENGG4NAS APABILA NAK PERGI S0LAT DI MASJID

Tindakan seorang individu yang merakam vide0 anggota p0lis sedang bertugas memantau prosedur0perasi5tandard (S0P) solat Jumaat baru-baru ini di sebuah masjid sekitar Batu 14, Puchong, kini dalam sias4tan.

Ketua P0lis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Abd. Khalid Othman berkata, video berdurasi 29 saat itu dimuat naik seorang pengguna media s0sial semalam dengan kapsyen ‘Masuk Masjid Macam Pengg4nas Besar, Allah’.

“Hasil semakan mendapati kejadian berlaku pada pukul 1 petang ketika anggota berpangkat Koperal terb4bit menjalankan rutin pemantauan s0lat Jumaat dan SOP di kawasan pentadbiran Balai Polis Bukit Puchong.

“Anggota itu menerangkan S0P terbaharu bagi Selangor yang mana jemaah berhasrat menunaikan solat Jumaat perlu lengkap dua d0s suntlkan v4ksin C0vd19 serta d0s pengg4lak sebelum dibenarkan masuk,” katanya satu kenyataan hari ini.

Menurut Abd. Khalid, satu laporan p0lis telah dibuat berhubung penularan video berkenaan.

“Kes disi4sat mengikut S3ksyen 505(b)Kanun Kes3ksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

“Orang ramai yang mempunyai maklumat boleh menghubungi p0lis melalui Pusat Kawalan Daerah Subang Jaya untuk tindakan lanjut,” ujarnya.

Jelasnya, identiti p3mberi maklumat akan dirahsiakan.

PEMUDA INI KONGSI NIAT DIA NAK PERGI SOLAT NAMUN RASA DIRI MACAM PENGG4NAS APABILA SAMPAI DEPAN PINTU MASJID

Semua sedia maklum bahawa kini masjid di Selangor hanya membenarkan jemaah lengkap 3 d0s sahaja menunaikan solat Jumaat, sebagai s4lah satu usaha untuk mengawal penularan virvs yang makin mengg4nas.

Akan tetapi, lain pula penerimaan kebanyakan penduduk negeri itu apabila ramai meluahkan kekes4lan terhadap syarat tersebut yang dianggap keterlaluan.

Pintu masuk masjid dikawal ket4t

Berkongs1 pengalaman sewaktu ke masjid semalam, seorang individu ada memuat naik sebuah video menyaksikan suasana di sebuah masjid yang tidak dapat dipastikan lokasinya.

Dalam video berdurasi 29 saat itu memperlihatkan kehadiran dua orang anggota beruniform sedang mengawal ketat pintu masuk masjid.Tindakan itu membuatkan dia merasakan dirinya seperti pengg4nas yang ingin masuk ke dalam masjid pula.

Memahami perasaan itu, warga netizen terus menerus memenuhi ruangan k0men dengan pelbagai respon.Rata-ratanya akui tidak mampu berbuat apa-apa melainkan mendoakan agar orang atasan terbuka hati untuk mel0nggarkan semula syarat tersebut.

SUMBER:KOSM0ONLINE

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "“Lengkap 3 D0s Baru Boleh Solat Jumaat..”- Ini Tindakan “Pelik” JAlS Selepas Terima Kec4man Orang Ramai"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*