‘Sanggup Tinggal Pakaian Seragam’ Sebelum Jadi Pelakon, Pekerjaan 6 Artis Ini Buat Ramai Terkejut

MUNGKIN ada yang tidak tahu, ramai selebriti tanah air pernah menganggotai pasukan beruniform sebelum menceburi bidang seni.

Bagaimanapun, mereka meninggalkan kerjaya berkenaan untuk meneruskan langkah dan mencuba nasib dalam bidang hiburan tanah air.

Berikut antara selebriti tanah air yang pernah menganggotai pasukan beruniform sebelum mereka bergelar penyanyi dan pelakon.

Ajak Shiro

Ajak atau nama sebenar­nya Mohd Hanaffi Razak mula dikenali menerusi program Raja Lawak musim keenam bersama kumpulan Shiro yang dianggotai bersama Shah­rol yang juga sepupunya.

Pada usia 19 tahun, Ajak berkhidmat dengan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Lumut, Perak.

Bagaimanapun, Ajak meninggalkan TLDM pada 2012 selepas tujuh tahun berkhidmat kerana mahu mencari peluang pekerjaan yang lebih lumayan, tambahan pula waktu itu dia menimang cahaya mata, Muhammad Jad Thaqiff.

Ramai rakan memberi kata semangat dan mahu Ajak sertai Raja Lawak. Isteri­nya, Fifa juga sentiasa berada di sisi dan mahukan yang terbaik untuk Ajak, jadi dia terus mencuba nasib dengan Shahrol.

Menurut Ajak, dia masih ingat ketika menghadiri uji bakat Raja Lawak, dia dan Shahrol tidak mempunyai wang namun rakan-rakan TLDM membuat kutipan dan wang itu diberikan kepada mereka untuk perbelanjaan ke Kuala Lumpur.

Selain aktif bersama Shiro dan bertugas sebagai penyampai radio, Ajak juga pernah berlakon dalam beberapa drama antaranya Bermula Sebuah Cerita, Mujibur Mari, Wak Sayang Lue serta filem Ustaz, Mu Tunggu Aku Datang dan Rempit Sampai Ke Langit.

Shahrol Shiro

Kembara seni Shahrol Azmi, 31, bermula apabila dia bersama Ajak bergabung sebagai kumpulan Shiro dan kemudian menyertai Raja Lawak 6.

Telatah lucu mereka di pentas pertandingan itu berjaya menambat hati penonton, sekali gus mengumpul penyokong sendiri.

Anak jati Kluang, Johor ini pernah menyertai Jabatan Imigresen sejak 2007, tetapi meninggalkan pekerjaan berkenaan pada pertengahan 2013.

Kemenangan Shiro pada 2012 menerusi Raja Lawak 6 mengubah hidupnya.Walaupun merindui rakan sekerjanya dulu, Shahrol terus melangkah melebarkan sayap dalam bidang seni. Tidak hanya sebagai pelawak, Shahrol turut berlakon serta pernah menjadi pe­nyampai radio.

Hisyam Hamid

Pelakon dan model dari Singapura ini berhijrah ke Malaysia dan mula dikenali selepas berlakon dalam beberapa drama seperti Memori Cinta Suraya, Sayap Jibrail, Ariana Rose dan Gerak Khas.

Sebelum memulakan kerjaya lakonan, Hisyam terlebih dulu berkhidmat sebagai anggota bomba di Singapura. Lapan tahun berkhidmat dengan pasukan penyelamat itu, Hi­syam bagaimanapun tidak menyesal meninggalkan kerjaya itu.

Diberi peluang membawa watak anggota bomba dalam filem Hero, Hisyam seronok menjalani penggambaran kerana ia dekat dengan diri selain dapat melepaskan rindu pada pekerjaan itu.

Pengalamannya sebagai anggota bomba juga sedikit sebanyak membantu mengendalikan peralatan menyelamat.

Syafiq Farhain

Penyanyi yang juga anak kepada penyanyi legenda Iklim, Allahyarham Saleem ini masih bekerja sebagai ang­gota bomba dan penyelamat di Putrajaya.

Buat masa ini, Syafiq juga tidak mempunyai peranca­ngan meninggalkan pekerjaan itu walaupun namanya semakin dikenali sebagai penyanyi.

Di Jabatan Bomba dan Penyelamat, Putrajaya, Syafiq melakukan kerja pejabat dan dia mengakui rindu dengan kerja menyelamat yang pernah disertainya sebelum ini.

Syafiq juga pernah berkhidmat di Balai Bomba dan Penyelamat Tebrau, Johor. Mempunyai waktu kerja tetap, Syafiq bersyukur kerana majikannya sangat memahami kerjaya seni yang diceburinya itu.

Syafiq juga hanya memenuhi undangan nyanyian pada sebelah malam atau hujung minggu tanpa mengganggu kerja tetapnya.

Syafiq memulakan kerjayanya menjadi penyanyi apabila aktif menyanyi menggunakan aplikasi Smule sejak hujung 2016.

Antara nyanyian ‘cover’ Syafiq adalah Mimpi Yang Pulang, Luhur, Warisan dan Bintang. Syafiq turut muncul naib juara bagi pertandingan Big Stage yang diadakan tahun lalu.

Shamsul Ghau Ghau

Mungkin ramai mengenali Shamsul Ghau Ghau sebagai pelakon dan pelawak, tetapi dia sebenarnya pernah berkhidmat sebagai anggota polis berpangkat konstabel.

Shamsul terpanggil untuk menyertai Polis Diraja Malaysia (PDRM) selepas terlihat iklan kekosongan jawatan polis di akhbar.

Walaupun hasrat itu ditentang abangnya, Shamsul tetap gigih dan terus mencuba nasib dan akhirnya pada 1990, dia berjaya dipilih memasuki Pusat Latihan Polis Air Hitam (PULAPAH) di Bahau, Negeri Sembilan.

Dia menjalani latihan fizikal dan mental selama enam bulan dan berjaya menamatkan latihan itu dengan cemerlang apabila platunnya berjaya muncul sebagai platun terbaik keseluruhan.

Pada 1994, Sinaran Pasport Kegemilangan diperkenalkan TV3 dan itulah langkah pertama Shamsul menceburi bidang seni.

Shamsul hadir ke uji bakat yang ketika itu diadakan di Studio TV3 di Jalan Liku, Bangsar, Kuala Lumpur.

Sungguh tidak disangka-sangka, Shamsul berjaya masuk ke pertandingan Sinaran Pasport Kegemila­ngan dan berjaya mara sehingga ke peringkat akhir, seterusnya berjaya menjuarai pertandi­ngan itu.

Salih Yaacob

Kerjayanya bermula selepas menjalani uji bakat Pentarama Jabatan Penerangan Malaysia pada 1980 dan berjaya diterima sebagai penyanyi dan penari.

Selepas tiga tahun bersama Pentarama, Salih meneruskan kerjayanya bersama Orkestra Tentera Darat (OTD) sehingga 1986.

Ketika bersama dengan OTD, penerbit Baharuddin Kadir sering memerhatinya dan dari situlah Salih ditawarkan untuk muncul dalam program Mekar Sejambak.

Seangkatan dengan Allahyarham Mr Os, Salih cukup dikenali menerusi filem seperti Puteri Remaja, Keluarga 69 dan Jejaka Perasan.

Menyertai Sinar FM pada 2006, Salih menjadi penyampai untuk rancangan Sinar Pagi bersama Raja Azura dan Khairil Rashid sehingga 2015.

Salih kemudiannya berpindah ke segmen Santai Sinar Bersama Feeya Iskandar pada 2016. Bagaimanapun, Salih meninggalkan dunia penyiaran radio pada 2019 selepas 13 tahun bersama Sinar FM.

Sumber ttk

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "‘Sanggup Tinggal Pakaian Seragam’ Sebelum Jadi Pelakon, Pekerjaan 6 Artis Ini Buat Ramai Terkejut"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*