Najib terus ges4 pengeluaran KWSP, sekali Anwar Ibrahim mula ubah fikiran

Bek4s perdana menteri Najib Razak hari ini sekali lagi mengges4 kerajaan untuk benarkan pengeluaran simpanan Kumpulan Wang Simpanan Persaraan (KWSP), mengatakan ia adalah demi memenuhi permintaan rkyat.

Berucap pada perbahasan sidang Dewan Rakyat hari ini, Najib berkata ini adalah kali keempat beliau membuat ges4an tersebut.

“Siapa hendak claim kredit (mendapat nama) tak kisahlah.

“Asalkan permintaan pengeluaran kali terakhir ini, yang sangat diharapkan oleh rakyat dapat dipenuhi kerajaan dengan segera,” katanya seperti dil4porkan Bernama.

Najib adalah antara yang l4ntang mendes4k kerajaan supaya membenarkan penc4rum mengeluarkan simpanan mereka dari KWSP walaupun ahli ekonomi dan b4dan itu mengatakan simpanan penc4rum sudah semakin terhad selepas pengeluaran sepanjang pand3mik Cov1d-19.

Pada Disember, KWSP berkata walaupun c4ruman boleh dikeluarkan sepanjang sek4tan pergerakan bagi memb3ndung w4bak, namun ia tidak boleh dilaksanakan kerana terikat dengan undang-undang yang memberikan panduan bagaimana c4ruman penc4rum diuruskan.

“Skala dan kes4n pand3mik Cov1d-19 yang tidak dijangk4 serta kejadian bencan4 alam baru-baru ini menol4k perlindungan sos1al semasa negara ke tahap maksima, dan pendekatan menggunakan simpanan KWSP untuk keperluan kecem4san pastinya akan memberikan imp.ak yang t3ruk tatkala ahli sedang berhadapan dengan ketidakcukupan wang simpanan pers4raan, ditambah lagi dengan ketidaktentuan lain seperti peningk4tan kos penjagaan kesihatan,” kata KWSP.

Gesaan Najib supaya rakyat dibenarkan untuk melakukan “pengeluaran kali terakhir” dib4ngkitkan semula ketika b4njir meland4 Kelantan dan Terengganu, selepas sebelum ini menyasarkan ser4ngannya terhadap Menteri Kewangan Tengku Zafrul Aziz yang menol4k untuk membenarkan pengeluaran simpanan KWSP ketika bencan4 alam itu meland4 beberapa negera akhir tahun lalu.

“Usahlah dengar nasihat menteri kewangan ketingg4lan zaman PN,” katanya, merujuk kerajaan Perikatan Nasional.

“Dengarlah rint1han rakyat. Last sekali pengeluaran khas. Lepas itu, fokus untuk bina balik simpanan pendeposit baki rendah dalam KWSP. Banyak caranya,” kata Najib

Dalam ucapannya hari ini, Najib turut berkata beliau menerima permintaan pengikutnya di media sosi4l yang mahu isu pengeluaran i-Citra dib4ngkitkan dalam perbahasan Dewan Rakyat.

Tahun lalu, kerajaan memperkenalkan beberapa inisiatif seperti i-Lestari, i-Sinar dan i-Citra yang membenarkan penc4rum KWSP mengeluarkan simpanan mereka.

Namun pada Disember, KWSP berkata langkah tersebut menyebabkan penyus.utan sebanyak RM101 bilion melib4tkan 6.1 juta penc4rum, di mana ia menyebabkan ramai daripada mereka hanya mempunyai baki simpanan kurang dari RM10,000, sementara 2.6 juta lagi penc4rum kini memiliki simpanan kurang dari RM1,000.

Anwar Ibrahim ubah fikiran, kini sokong pengeluaran KWSP
DATUK Seri Anwar Ibrahim yang dahulunya tidak mendukung pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), kini mengges4 ia disegerakan tanpa kerenah bir0krasi.

Teg4s ketua pemb4ngkang itu, des4kan itu dilakukan sejajar kel.uhan rakyat yang kini berada dalam keadaan terdes4k dan tert3kan.

Malah, beliau menyifatkan, tind4kan itu wajar kerana mendakw4 kerajaan Persekutuan g4gal men4mpung keru.gian yang dial4mi rakyat ak1bat banjir.

“Setelah kita melihat bahawa kerajaan seolah tidak ada jalan untuk merungkai keg4galan ini, saya kini mendukung agar pengeluaran dibenarkan sesegera mungkin dan tanpa ada apa-apa halangan dan kerenah bir0krasi.

“Kerajaan juga mesti ambil kira n4sib golongan rakyat yang tidak menc4rum,” ujarnya dalam kenyataan pada Rabu.

Menjelaskan kenapa pendiriannya berubah, ujar Anwar, ia disebabkan kelu.han rakyat yang didengarinya terutama dalam siri jelajahnya di Johor yang berlangsung ketika ini.

“Saya ambil maklum bahawa terdapat des4kan di kalangan rkyat yang mahukan pengeluaran KWSP dibenarkan oleh kerajaan.

“Seperti yang saya pernah kemukakan soal ini tahun lalu di Dewan Rakyat, saya agak keberatan untuk menduk.ung langkah ini kerana ia pasti memberi kes4n kepada simpanan mereka di masa hadapan meski saya tahu pendirian ini sangat tidak popular dalam kalangan rakyat.

“Saya turut melet4kkan syarat kepada kerajaan saat itu untuk menmpung kerug1an yang dialam1 rakyat akib4t banjir sekiranya kerajaan engg4n untuk membenarkan pengeluaran KWSP.

“Namun, setelah berbulan berlalu, nampaknya kerajaan dan Menteri Kewangan Tengku Zafrul (Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz) tidak mempedulikan des4kan ini. Bilangan rakyat yang mengel.uh kepada saya terus meningkat,” katanya.

Pada sidang khas Parlimen 20 Januari lalu, Anwar yang juga Ahli Parlimen Port Dickson dikatakan bersetuju dengan pendirian kerajaan untuk tidak membenarkan pengeluaran baharu daripada KWSP memandangkan kepu.tusan itu bakal menjejaskan kelestarian kew4ngan penc4rum menjelang usia persar4an.

Bagaimanapun, katanya, kerajaan tidak patut terus ‘berpel.uk tub.uh’ terhadap ke.luhan m4ngsa banjir yang ingin mengeluarkan dana pers4raan bagi memperbaiki keros4kan kediaman, kenderaan dan hart4 benda rent3tan banjir luar biasa, penghujung tahun lalu.

sumber: mstar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Najib terus ges4 pengeluaran KWSP, sekali Anwar Ibrahim mula ubah fikiran"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*