3 Geng ‘Mak-Mak’ Cvri Beras, Kat Mana Dia Kepit Buat Netizen Terkedv

Kec0h di media sosi4l apabila tular sebuah video memaparkan ins1den tiga wanita yang dikatakan mencur1 beras di sebuah kedai.

Video yang tular berkenaan dikatakan berlaku di Indonesia.

Namun, apa yang menarik perhatian ramai, ketiga-tiga wanita itu mencur1 beras dengan cara memasukannya ke dalam pakaian daripda bahagian bawah.

Paling mengagumkan, beras tersebut dikatakan seberat 10 kilogram.

Ketiga-tiga kemudian keluar dari kedai tanpa disedari oleh peniaga kedai tersebut.

Video tersebut dilihat telah menc3tuskan perbualan ‘pan4s’ netizen apabila ramai yang pel1k bagaimana beras seberat itu boleh dimasukkan ke dalam cel4h kangk4ng.

“Kuat betul peh4 makcik tu, kepit seguni beras”.
“Kalau aku dah menggel3tar kepit beras 10kg”.

“Mesti dulu rajin buat squat ni, power ya,” tulis beberapa netizen.

Anda boleh video tersebut di bawah.

Ketahuilah huk.um dalam Islam jika seseorang terpaks4 mencur1 makanan akib4t d4rurat seperti musib.ah banjir
DARUR4T menurut kamus dewan ialah keadaan yang mencem4skan atau menyus4hkan (biasanya yang berlaku dengan tiba-tiba atau tidak disangka-sangka), kesuk4ran yang timbul dengan tidak disangka-sangka (seperti bahay4, kekurangan makanan, dan lain-lain).

Dar.urat mengikut bahasa al-Quran ialah perkara yang membinas4kan atau menyebabkan masyakah (kesuli.tan) bagi memelihara perkara yang dinamakan ‘dharuriyyat’ yang wajib dipelihara dalam agama demi menjaga maslahah yang wajib, iaitu memelihara agam4, nyaw4, akal dan harta.

Perkara ini menjadi rukun kehidupan bagi diri manusia mengikut fitrah yang telah ditetapkan oleh Allah.

Para alim ulama meletakkan beberapa syarat bagi mengharuskan perkara yang dil4rang:

1. D4rurat itu memang benar-benar berlaku bukan lagi hanya sangkaan semata-mata ke atas kemusn4han nyaw4 ataupun harta benda. Kalau pun kekhu4tiran itu berdasarkan andaian, andaian itu hendaklah andaian yang kuat seperti telah melalui proses pengalaman dan pemerhatian.

2. Orang yang berada dalam keadaan d4rurat itu tidak ada jalan yang lain. Contohnya seseorang yang amat terdes4k untuk makan, maka dia mestilah memilih makanan yang halal dahulu tetapi jika tidak dijumpai makanan yang halal dan ny4wanya akan ter4ncam jika tidak makan maka dibenarkan dia untuk mencur1 makanan untuk menyelamatkan nyawanya dari binas4.

3. Orang yang dalam keadaan d4rurat (terpaks4) itu mestilah berusaha jangan memilih perkara yang terang-terang mel4nggar prinsip asas syariat Islam. Sekiranya seseorang itu dalam keadaan begitu lapar yang teramat sangat maka dia mestilah memilih sesuatu yang lain dahulu untuk makan selain daripada daging babl. Akan tetapi jika tidak ada apa-apa melainkan terpaks4 makan daging bab1 maka dibenarkan untuk dia makan.

4. Ketika melepaskan keadaan d4ruratnya seseorang itu mestilah sekadar melakukannya kadar yang perlu sahaja, bukan untuk berselesa melakukan perkara yang terl4rang berkenaan.

Firman Allah di dalam Surah Al-Baqarah ayat 172 dan 173: (172) Wahai orang-orang yang beriman, makanlah kalian daripada rezeki yang baik-baik yang Kami berikan kepada kalian (halal) dan bersyukurlah kepada Allah, jika benar-benar kepada-Nya kamu menyemb4h.

(173) Sesungguhnya Allah hanya mengh4ramkan bagi kalian b4ngkai, dar4h, daging b4bi, dan binatang yang (ketika dis3mbelih) disebutkan (nama) selain Allah. Tetapi sesiapa dalam keadaan d4rurat (terpaks4 memakannya) sedang dia tidak menginginkannya dan tidak (pula) mel4mpaui batas, maka tidak berdos4 baginya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Allah memerintahkan secara teg4s dengan mewajibkan makan daripada sumber yang halal, akan tetapi apabila berlaku d4rurat dan tiada makanan yang halal.

Maka Islam mengizinkan makan makanan yang har4m dengan kadar yang sepatutnya. Ini disebabkan oleh d4rurat dan makanan menjadi sangat penting untuk menjaga nyaw4 manusia.

Tular di media sosi4l baru-baru ini beberapa individu memec4h masuk sebuah kedai serbaneka dan pasaraya untuk mengambil barang makanan bagi tujuan kelangsungan hidup ketika belakunya banjir besar yang mengakib4tkan musn4h seluruh harta benda dan keperluan hidup.

Dalam situasi begini sekiranya mereka benar-benar dalam keadaan kes3mpitan yang boleh meng4ncam nyaw4 maka Islam membenarkan untuk mengambil makanan atau ubat-ubatan sekadar keperluan sahaja dan ia tidak dikira sebagai berdos4.

Tetapi harus diingat bukan semua kel4paran dibenarkan untuk mencur1 atau mengambil harta orang lain tanpa kebenaran.

Pernah berlaku pada zaman Khalifah Saidina Umar apabila ditimp4 musim kem4rau panjang yang juga dikenali sebagai Tahun Kel4paran.

Pada waktu itu Umar tidak mengambil tind4kan untuk mem0tong tangan bagi mereka yang mencur1 makanan disebabkan oleh kelaparan yang boleh meng4ncam nyaw4.

Bagi pemilik kedai yang barang makanan mereka diambil disebabkan oleh mangs4-mangs4 banjir yang dalam keadaan sangat l4par maka adalah sebaiknya mereka berniat untuk sedekahkan kepada mereka yang memerlukan.

Kebanyakan perniagaan masih tutup disebabkan banjir sehingga menyuk4rkan lagi mendapatkan barang keperluan dan makanan.

Ganjaran yang sangat besar bagi mereka yang memberi makan kepada orang yang dalam kelap4ran. Ini kerana, memberi makan kepada mereka yang sangat lap4r adalah salah satu amalan yang boleh menyebabkan seseorang itu masuk ke dalam syurga.

Firman Allah di dalam Surah Al-Balad ayat 12: Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui: apa dia amal-amal yang tinggi darjatnya di sisi Tuhan itu?

Antara amalan yang tinggi darjatnya di sisi Allah ialah: Firman Allah dalam surah yang sama ayat 14: Atau memberi makan pada hari kelap4ran dan Allah sudahi dengan; Firman Allah ayat 18: (Ketahuilah! Bahawa orang-orang yang beriman serta berusaha mengerjakan amal-amal yang tinggi darjatnya di sisi Tuhan), merekalah golongan pihak kanan (yang akan beroleh Syurga).

Maka ayuh sama-sama kita mendoakan keselamatan sahabat-sahabat kita yang diuji oleh Allah dengan musn4hnya harta benda mereka serta kita membantu sedaya mungkin semoga ia menjadi asbab untuk kita ke syurga Allah.

***Dr. Nur Mohammad Hadi Zahalan (Hadi Almaghribi) ialah penceramah bebas dan selebriti TV Al-Hijrah dan boleh diikuti di laman Instagram dan Facebook

Sumber: TribunNews

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "3 Geng ‘Mak-Mak’ Cvri Beras, Kat Mana Dia Kepit Buat Netizen Terkedv"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*