Nalb Cnselor Brltahu Ada Yg Tak Kena Dgn Vldeo, Sekali Dato Rusly Tampil Beritahu Perkara Sebenar

Universiti Teknologi MARA UiTM akan mengambil tmindakan sewajarnya terhadap pensyarah kontrak yang tular memperl.ekehkan pelajar B40 yang tidak mempunyai komputer riba dipercayai berlaku ketika sesi kelas atas talian.

Naib Canselor UiTM, Prof Datuk Dr Roziah Mohd Janor berkata, pihaknya kini dalam penelitian termasuk ti.ndakan yang akan diambil terhadap pensyarah berkenaan.

“Dia adalah pensyarah kontrak di UiTM cawangan Seri Iskandar, Perak dan mengajar di Fakulti Seni Bina, Perancangan dan Ukur FSPU.

“Saya difahamkan inmsiden berkenaan berlaku pada semester lalu bagaimanapun ia baru ditularkan semalam. I.su ini mesti ada perancangan kenapa ia baru dimuatnaik semalam.

“Bagaimanapun, t.indakan akan diambil dan untuk pelajar itu, kita sudah mengesan dan memberikan peralatan yang diperlukan komputer riba,” katanya ketika ditemui selepas Majlis Pelancaran Program One to One Tree dan Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman antara Yayasan Hijau Malaysia dan UiTM di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Roziah berkata, wanita berkenaan adalah pensyarah yang bagus dan mungkin berlaku sedikit kesi.lapan mengenai t.indakannya mem.arahi pelajar berkenaan.

“T.indakan akan diambil tetapi saya tidak boleh jelaskan di sini. Dia adalah pensyarah kontrak dan ada laluan sebelum t.indakan diambil.

“Semua pensyarah UiTM mahukan yang terbaik untuk pelajar-pelajar mereka dan saya harap orang ramai dapat bertimbang rasa terhadap staf dan pelajar saya,” katanya.

Beliau berkata, UiTM juga akan mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung perkara itu dalam masa terdekat.

Dalam pada itu, seorang pemilik akaun yang di kenalai sebagai Dato Rusly Abdollah mendedahkan yang j4hat sebenarnya kawan sekelas yang viralkan dengan niat untuk meng4ibkan. Isu tersebut telah pun lama selesai antara prof dan pelajar tersebut

“Student dah grad.. video ni last year.. kawan sekelas yg viralkan kt Twitter dan dia dh delete acc lepas viral.. prof yg hin4 student tu katanya dia dh usahakan laptop utk student tu sampai dia grad.. Yg j4hat sebenarnya kawan sekelas yg viralkan.. dgn niat meng4ibkan.. tp netizen tak blh terima isu B40”

‘Memang stail dia begitu, tapi disebabkan pensyarah itu kami jadi kuat, tahan m4ki’ – Bekas pelajar tampil kongs1 pengalaman diajar prof viral
Tidak din4fikan ramai netizen meluahkan rasa kes4l terhadap pensyarah wanita yang dikatakan menghin4 pelajar yang tidak mempunyai laptop menyertai kelas onlinenya dan golongan B40 yang dikatakan tidak mengutamakan pendidikan.

Namun, tampil beberapa individu lain yang mendakw4 diri mereka adalah bekas pelajar pensyarah berkenaan, tampil memberi pandangan masing-masing berhubung ins1den yang tidak diingini itu.

Huzairi Salgiman mengakui sememangnya pensyarah yang sedang h4ngat diperkatakan itu berperwatakan demikian ketika mengajar. Tetapi keteg4sannya itu secara tidak langsung menyediakan dirinya berhadapan dengan alam pekerjaan yang lebih menc4bar.

“Aku sal4h seorang bekas pelajar prof dan universiti tersebut. Sikap dan perwatakan Prof tersebut sewaktu mengajar memang begitu. Sangat tegas dan gar4ng sehinggakan dengar sahaja bunyi tapak kasutnya, kami semua sudah menggelupur duduk diam dalam kelas. Tetapi di luar bilik darjah, InshAllah, mesra untuk disapa.

“Ketahuilah bahawa herd1kan, h1naan, perlian sebegitu adalah secubit sahaja jika nak dibandingkan apabila adik sudah memasuki alam pekerjaan nanti. Jika hal sebegitu pun sudah sentap dan sanggup menyebarkan a1b guru, maka ‘good luck’ lah adik ketika bekerja nanti.

“Dan sudah pasti majikan juga akan berhati-hati untuk mengambil pekerja sebegini. Zaman kerja lagi kej4m dik,” katanya menerusi Facebook.

Dalam pada itu, Huzairi tidak bersetuju dengan cara menyebarkan video tersebut yang dilihat sebagai bul1 siber terhadap pensyarah berkenaan.

Mengulas lanjut, isu pelajar tiada laptop walaupun sudah memasuki semester lima tidak sepatutnya berlaku kerana UiTM ada menyediakan dana untuk bantuan laptop bagi pelajar yang tidak berkemampuan.

“Pusat Zakat UiTM juga ada menyediakan dana untuk membantu golongan ini dan yuran UiTM adalah yang paling murah berbanding IPTA lain. Jadi, agak keha1ranan apabila pelajar tersebut langsung tidak mendapat bantuan seawal dari semester 1,” katanya.

Bagaimanapun, Huzairi tidak menol4k berkemungkinan pelajar terb4bit tidak tahu cara memohon atau tidak berkelayakan.

Sementara itu, Shaik Shaszari Shaik Sulaiman, turut mengakui perwatakan pensyarah berkenaan sememangnya begitu ketika dia menjadi pelajarnya di UiTM Shah Alam.

“Memang stail dia begitu. Saya beberapa kali kena baling dengan white board eraser dan marker pen, kena hal4u keluar kelas sebab lewat beberapa minit, walaupun bagi alasan gemp4 bumi skala 8.

“Tetapi disebabkan individu ini (pensyarah viral) la kami bila di pasaran (dah masuk kerja), kami jadi kuat, tah4n mak1, berusaha buat yang terbaik, cuba sehabis mungkin,” katanya.

Berhubung kenyataannya yang dikatakan menghin4 golongan B40, Shaik meminta netizen tidak cepat melat4h, sebaliknya berfikir dari luar konteks. Malah, Shaik yakin pensyarah berkenaan tidak berniat menghin4 sesiapa termasuk orang mi5kin.

“Dia pun berasal dari keluarga sus4h. Ramai pensyarah kami dulu dari keluarga sus4h bila zaman muda mereka. Silap-silap mereka ini bawah lagi dari golongan B40,” ujarnya.

Walau bagaimanapun Shaik berharap, pensyarah berkenaan cek4l menghadapi cabaran yang sedang mendug4, kurangkan sifat gar4ng ketika mendidik.

Sumber: Harian Post, Facebook Huzairi Salgiman

Apa kata anda? Kongsikan bersama kami

Be the first to comment on "Nalb Cnselor Brltahu Ada Yg Tak Kena Dgn Vldeo, Sekali Dato Rusly Tampil Beritahu Perkara Sebenar"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*