Bapa Gendong Anak Naik Motosikal EX5 Dibantu Polis Peronda,”Atas Faktor Keselamtan”Pegawai Terus Membawa Dan Menghantar Kanak2 Tersebut

RAWANG – Seorang bapa nek4d men3mpuh perjalanan hampir tiga jam dari Batu Gajah, Perak ke Kuala Lumpur dengan menunggang motosikal bersama seorang anak yang dikend0ng dengan ikatan kain pelikat.

Jabatan Sias4tan dan Penguatkuasaan Trafik Polis Diraja Malaysia (PDRM) menerusi kemas kini di Facebook berkata, bapa dan anak berusia sembilan tahun itu dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Flat Selayang, Jalan Chow Kit 4, Kuala Lumpur selepas pulang beraya dari kampung.

Menurut kenyataan itu, dua beranak itu dit4han polis perond4 yang melaksanakan penugasan rondaan di Lebuh raya Utara Selatan (PLUS) sekitar jam 4 petang, Sabtu di Rawang.

“Koperal Mohamad Fitdros S4man bersama Koperal Nazruddin Syazwan Mat Nanyan telah ternampak seorang penunggang motosikal dalam keadaan mengendong anak dengan ikatan kain pelikat di tubu.h b4dan kanak-kanak tersebut di KM435.1 (arah selatan).

“Melihat situasi tersebut, mereka telah berhenti dan bertanyakan apa yang boleh dibantu dan semakan mendapati kanak-kanak lelaki yang dik3ndong itu adalah anak kandungnya berumur sembilan tahun,” katanya dalam kenyataan pada Ahad.

Tambah kenyataan itu, anggota perond4 berkenaan menjelaskan tind4kan yang dilakukan oleh si bapa berb4haya dan mendatangkan risik0.

“Atas faktor kesel4matan, mereka menghubungi Pegawai Turus Lebuhraya Zon Tengah A bagi membawa dan menghantar kanak-kanak lelaki tersebut sambil diiringi ayahnya ke kediaman mereka.

“Jabatan Sias4tan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman menasihatkan pengguna lebuh raya lebih pek4 dengan soal kesel4matan dan berhati-hati semasa pemanduan di musim perayaan,” kata kenyataan itu.

Perk0ngsian tersebut mendapat maklum balas positif daripada orang awam yang meningg.alkan komen pada entri tersebut antaranya pemilik akaun, Hatimin Ttr yang memuji tindakan dua anggota perond4 berkenaan.

“Alhamdulillah di sebalik keteg4san ketika menjalankan tugas namun tersembunyi sifat mulia dan kasih sayang kepada sesama insan.

Ini sebenarnya yang ada dalam diri sesetengah anggota polis trafik walaupun mereka nampak teg4s dan gar4ng sebenarnya mereka adalah insan baik hati dan sentiasa bersiap sedia membantu orang awam dalam kesus4han.

“Sungguh mulia hati anggota polis trafik ini, kebaikan kalian hanya ALLAH SWT saja yang mampu membalasnya. Polis dan masyarakat berpisah tiada,” tulisnya.

Seorang lagi pengguna akaun Facebook, Wan Paiman telah berkongs1 pengalaman sama apabila pernah membonceng motosikal bersama ayahnya.

“Saya dulu macam ini tapi ayah saya ikut jalan lama kerana boleh berhenti di masjid dan kami tak gunakan lebuh raya.

“Kadang-kadang ayah saya tempah tiket kereta api sebab walaupun kami m1skin, ada Honda 70 (motosikal) tapi kami tahu bahay4,” k0ngsinya.

Sumber:sinar harian

Be the first to comment on "Bapa Gendong Anak Naik Motosikal EX5 Dibantu Polis Peronda,”Atas Faktor Keselamtan”Pegawai Terus Membawa Dan Menghantar Kanak2 Tersebut"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*