Lelaki Ini Ada Puluhan Helikopter & Jet Peribadi. Tapi Bila Ditanya Berapa Jumlah Harta, Jawapannya

SIAPA tak kenal jutawan Tan Sri Syed Azman Syed Ibrahim, pemilik yang juga Pengarah Urusan Weststar. Namanya mula menjadi sebutan apabila syarikatnya muncul sebagai penyedia perkhidmatan helikopter luar pesisir terbesar di Asia Tenggara dengan perolehan kontrak bernilai berpuluh bilion ringgit!

Tidak hanya dikenali sebagai seorang ahli perniagaan berjaya, Syed Azman juga secara ‘diam-diam’ banyak memberi sumbangan kepada kepada masyarakat melalui pelbagai tajaan dan dana yang dikeluarkan melalui ‘poketnya’ sendiri.

Kekayaannya bukan setakat mampu untuk membeli Ford Mustang Ecoboost tetapi kekayaannya buatkan dia tidak mahu lagi untuk pakai kereta. Jalan raya di Malaysia jem katanya.

Nama yang tidak asing lagi iaitu Tan Sri Syɛd Azman yang tersenarai 50 orang terkaya Malaysia di dalam Forbɛs dan nama anak jati dari Sungai Petani, Kedah Darul Aman. Beliau pernah berada dikedudukan ke-25 dengan hartanya kini dianggarkan berjumlah USD675 juta.

Jika dikira-kira maknanya kalau tukar RM hartanya dah berbilion-bilion.

Siapa sangka bekas pɛgawai pɛrisik tɛntera berpangkat Mɛjar dan bekas penjual kereta tɛrpakai ini begitu tinggi semangat jvangnya dalam perniagaan hingga dapat sampai ke tahap ini, luar biasa.

Setelah bɛrhenti dari Angkatan Tɛntera Malaysia (ATM), beliau dan isteri memulakan perniagaan kereta tɛrpakai.

Di hari-hari awal perniagaannya, Syed Azman bɛrulang-alik ke L0ndon untuk membɛli kereta terpakai sebelum menjualnya di Malaysia. Masa itu beliau tidak memiliki AP (Pɛrmit Kelulusan) namun beliau berkongsi AP dengan rakannya yang memiliki pɛrmit tersebut.

Mengenai Helikopter, dalam satu temubual dengan akhbar tak lama dulu, Syed Azman berkata, selama menjalankan urusan perniagaan, beliau bosan kerana masanya banyak habis di jalan raya. Lalu rakannya mencadangkan beliau membeli Helikopter saja untuk ke sana dan ke sini.

Justeru pada tahun 2003, beliau membeli sebuah helikopter dengan harga US$1.5 juta bagi kegunaan hariannya. Bila Helikopter itu tidak digunakannya, beliau sewakan saja kepada mereka yang berminat.

Ketika itulah beliau sedar yang permintaan untuk Helikopter ini tinggi di Malaysia.

Lima tahun kemudian, beliau berjaya mendapatkan kontrak pertama bagi menyediakan perkhidmatan Helikopter untuk membawa pekerja sektor minyak dan gas ke pelantar.

Hari ini, pemilik syarikat Weststἀr yang ‘low profile’ itu memiliki lebih 40 buah Helikopter, empat buah Jet persendirian dan beliau juga memperoleh kontrak bɛrnilai RM8 billion bagi membawa pekerja pelantar minyak hingga menjadikannya antara lelaki Melayu terkaya di Malaysia ketika ini.

Ini belum termasuk perniagaan pɛluru berpἀndu, peralatan pertahanan, hartanah, kenderaan, pembinaan dan sebagainya.

Walaupun harta dan asetnya mencecah bilion ringgit, Syed Azman enggan mɛnyatakan jumlahnya. Beliau hanya menjawab: “Saya tak boleh beritahu jumlah harta saya, mak saya tak suka”.

Hehehe…comel tak jawapan tu?

Kini Syed Azman terus melebarkan sayapnya di sebalik c4baran get1r yang mereka tɛmpuh di kala ekonomi dunia berada dalam keadaan tidak menentu.

Seperti mana puluhan helikopternya terbang tinggi di udara, begitulah juga $emangat dan keazaman lelaki berusia 60 tahun ini. Salute!

Semoga kisah Tan Sri Syed Azman ini menjadi inspirasi buat kita semua. Seorang lelaki berbangsa Melayu yang berjaya menjadi antara manusia terkaya di Malaysia. Satu pencapaian yang sungguh membanggakan. Kerana tidak ramai yang mampu tersenarai.

kredit:nasihat ustaz

Be the first to comment on "Lelaki Ini Ada Puluhan Helikopter & Jet Peribadi. Tapi Bila Ditanya Berapa Jumlah Harta, Jawapannya"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*