Gadis Beli Nasi Lemak RM1, Tapi Lauk Yg Dia Dapat Buat Tekak Rasa Loya

BUKAN sekali bukan dua kali, malah sudah acap kali kes peniaga makanan yang ‘buat hal’ ditularkan di media sosi al.

Kali ini, seorang wanita meluahkan rasa kece wa apabila mendak wa nasi lemak yang dibeli oleh suaminya dipenuhi dengan ta hi ikan bilis.

Menurut Nora Syida, 30, yang menetap di Klang, Selangor, dia kece wa dengan hidangan tersebut dan berasa teran iaya biarpun harganya cuma RM1 sebungkus.

“Nasi lemak itu dibeli di gerai tepi jalan. Suami yang beli pada hari Sabtu lepas. Biasalah bila hujung minggu, kita nak rehat malas nak masak.

“Bila buka daun pisang, tengok benda tu, terus rasa terkila n. Walaupun harga RM1 sebungkus, kalau saya jadi peniaga, saya tak terga mak nak buat macam tu kepada pelanggan. Terus rasa se dih masa tu.

“Saya berkata-kata sendiri… apa sal ah aku dapat benda macam ni? Kalau sambal kosong pun tak apa. Tapi ni siap ada ta hi ikan bilis. Saya terk ilan, tapi saya tetap makan sebab ia rezeki. Cuma saya alih ta hi ikan bilis tu ke tepi,” ujarnya.

Senang disapa Nora, dia turut berkon gsi kisah terseut menerusi laman Facebook Masak Apa Tak Jadi Hari Ni (MATJHN) sehingga menerima lebih 5,000 tanda suka (like).

Nasi lemak itu dibeli di sebuah gerai tepi jalan pada Sabtu lalu.

Kata ibu kepada seorang cahaya mata itu, dia tidak berniat menjatu hkan peniaga tersebut, sebaliknya mahu kejadian yang dialami menjadi peringatan buat semua insan di luar sana.

“Ini kali pertama suami beli di kedai itu. Kami memang boi kot terus, tak akan pergi beli lagi lepas ni. Dua-dua bungkus ada ta hi ikan bilis. Padahal suami ke gerai itu awal, dalam jam 8 pagi.

“Saya cuma nak kong si kisah ini sebagai peringatan kepada orang lain. Saya tiada niat nak malukan peniaga. Kalau tidak, mesti dari awal saya mention nama kedai. Saya bukan nak malukan atau buka a ib peniaga,” ujarnya.

Dalam temubual sama, Nora turut menitipkan pesan kepada golongan peniaga agar terus menjaga kualiti makanan yang dijual mereka.

“Mak saya pun peniaga nasi lemak. Kalau mak saya boleh bagi yang terbaik, kenapa peniaga lain tak boleh buat perkara yang sama? Peniaga kena ingat, pelanggan beli dengan duit. Kesianlah pada pelanggan.

“Bila saya buka ruangan komen, ramai yang berkongsi pandangan sama macam saya. Walaupun harga RM1, biarlah ia berbaloi. Kalau nak pelanggan datang selalu, perlu jaga kualiti makanan.

“Kalau sekadar fikir untung, memang pelanggan datang sekali je. Jadi peniaga yang akan ru gi. Kebersihan sangat penting,” ujarnya lagi.

Antara komen netizen di Facebook.

Dalam pada itu, pelayar Facebook menerusi ruangan komen turut berkon gsi pengalaman berdepan kejadian serupa.

Malah, mereka menitipkan nasihat kepada peniaga agar sentiasa ikhlas dalam memberi perkhidmatan yang terbaik buat pelanggan.

“Eh sama macam saya dapat hari tu. Tertanya-tanya, apalah yang peniaga tu fikir masa letak tu.

“Berniaga biarlah ikhlas. Duit kita dapat tak berkat kalau buat macam ni. Kesianlah pembeli tu.

“Ramai saya jumpa peniaga yang tak jujur. Di sebalik majunya perniagaan mereka, ada rezeki yang tak berkat,” tulis beberapa netizen.

Banyak sangat kes peniaga bazar tak jujur, ini cara nak tahu makanan masih elok atau ‘recycle’ semalam punya
Banyak sangat kes peniaga bazar tak jujur, tips kenali makanan itu masih elok atau ‘recycle’ makanan semalam. Hampir setiap hari ada sahaja kisah du ka yang dikongsikan netizen mengenai juadah berbuka yang dibeli di bazar Ramadan.

Contohnya nasi kerabu beru lat, ayam goreng ‘recycle’, ayam ba kar men tah, tepung pelita berlendir. Juadah berbuka ‘ha uk’ ini jika dimakan pasti akan menyebabkan kera cunan makanan.

Justeru itu, Bahagian Kesel amatan dan Kualiti Makanan Pulau Pinang berko ngsikan tips kepada orang ramai agar tidak terp edaya dan menjadi mang sa juadah berbuka puasa yang tidak mencapai kualiti yang baik.

Menurut perkong sian jabatan itu di Facebook, pembeli disarankan untuk sentiasa mengamalkan tiga perkara penting sebelum membeli sesuatu makanan iaitu lihat, hi du dan rasa.

Berikut kami kongsikan tips tambahan kepada anda:

Mungkin imej makanan dan teks yang berkata ‘ELAKKAN DARI MEMAKAN JUADAH BERBUKA ‘HAUK’

SEBELUM MAKAN AMALKAN LIHAT HIDU RASA’

1. Lihat tekstur makanan

Jika anda bercadang untuk membeli juadah berbuka yang sudah dibungkus, ambil masa untuk teliti dahulu tekstur atau rupa makanan yang dijual. Jika didapati kuih atau makanan tersebut berle ndir, ia bermaksud makanan itu sudah tidak berapa baik dan sudah ba si. Jadi jangan beli. Diulangi jangan beli.

Pastikan keadaan fizikal makanan tiada bendasing seperti ula t atau rambut dan tidak berlen dir, berbuih atau berk ulat.

2. Hidu

Pastikan makanan tidak berba u masam, basi atau busu k. Jika makanan tersebut berbau pel ik, elak dari membeli atau makan atau minum. Makanan yang sudah tercem ar atau sudah ba si atau tamat tempoh, boleh bertukar bau.

3. Rasa

Rasa sedikit dahulu makanan dan pastikan tiada rasa mas am atau ba si

4. Hati-hati dengan makanan bersalut tepung

Kalau anda nak tahu, memang ada sesetengah peniaga yang menggoreng semula makanan semalam yang tidak habis. Caranya, makanan yang sudah disimpan di dalam peti sejuk, dicelup semula dengan tepung dan digoreng semula. Jadi untuk kenal pasti makanan itu digoreng semula, anda lihat sikit isi ayam itu. Ia akan kelihatan agak hitam dan kebiruan. Apabila anda makan, rasanya agak keras berbanding ayam segar.

Jika makanan bergoreng contohnya makanan ringan seperti nuget, sosej, ayam, bebola terasa keras atau kering atau warnanya kelihatan sedikit gelap dari sepatutnya, elakkan daripada memakannya.

5. Makanan dijual tidak dihurung lalat

Jika makanan tersebut dihur ung lalat kerana faktor kawasan yang sememangnya ada lalat, anda wajar teliti makanan dipamerkan lebih cermat. Teliti pastikan tiada tah i lalat pada makanan.

Kepada peniaga, jujurlah apabila anda berniaga. Jangan sampai dilabel peniaga bidan terjun. Hanya kerana memikirkan keuntungan, anda mengabaikan tanggungjawab anda sebagai peniaga jujur yang sepatutnya menjual makanan yang berkualiti dan selamat kepada pelanggan.

kredit: sinar harian . Facebook BKKM, KKM

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Gadis Beli Nasi Lemak RM1, Tapi Lauk Yg Dia Dapat Buat Tekak Rasa Loya"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*