Bekas MB Selangor, Khir Toyo Kenang Malam Pertama Di Penj4ra. Rupanya Ini Kesal4han Yg Dia Buat

BEKAS Menteri Besar Selangor Khir Toyo menyifatkan malam pertamanya di penja ra tujuh tahun lalu atas pertud uhan rasu ah sebagai yang paling sukar.

Katanya, dia ingin berkongs i pengalaman hidup penja ra selama enam bulan sebagai pengajaran kepada orang lain terutama ahli pol itik.

“Malam pertama adalah malam paling suk ar di Pen jara Kajang. Saya memikirkan anak dan isteri saya.

“Tetapi kita perlu saling menghormati pengawal penja ra dan sesama band uan. Jika kita dapat berbuat demikian, kehidupan di sana akan menjadi lebih mudah dan tenang,” katanya dalam temu bual eksklusif bersama Sinar Premium.

Ketika ditanya sama ada dia mempunyai niat jah at terhadap mereka yang menyebabkannya menghabiskan masanya di penja ra berikutan tudu han membeli rumah di bawah harga pasaran daripada seorang rakan, dia berkata tidak ada perasaan seperti itu kerana dia sudah bersetuju.

“Huk uman pen jara enam bulan membolehkan saya melihat ke dalam, malah memberi saya peluang untuk membaca buku terbanyak.

“Bagi saya, memaafkan seseorang adalah penyembuhan. De ndam hanya akan meros akkan jiwa kita,” katanya.

Pada 2015, Mahkamah Persekutuan mengekalkan huk uman penj ara 12 bulan terhadap Khir yang didapati bersa lah. Dia did akwa mendapatkan untuknya dan isterinya dua lot tanah dan sebuah rumah di No 8 dan 10, Jalan Suasa, Jalan Suasa 7/1L di sini daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarahnya, Datuk Shamsuddin Hayroni.

Hartanah itu dibeli oleh Khir dengan harga RM3.5 juta manakala Ditamas membayar RM6.5 juta untuk hartanah itu pada 23 Disember 2004.

Dr Khir yang juga bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Panjang dida kwa melakukan kesa lahan itu di kediaman rasmi Menteri Besar Selangor di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7 Shah Alam pada 29 Mei 2007.

Pertud uhan dibuat mengikut Sek syen 165 Kanun Kesek saan yang memperuntukkan huku man penj ara maksimum dua tahun atau de nda atau kedua-duanya sekali jika sa bit kesala han.

Bagaimanapun, Khir yang merupakan Menteri Besar Selangor dari Ogos 2000 hingga Februari 2008 kemudian dibebaskan secara parol kerana berkelakuan baik selepas menjalani hu kuman enam bulan di Pen jara Kajang.

Baru-baru ini dilaporkan bahawa beliau merancang untuk membuat kemunculan semula politik pada pilihan raya umum akan datang. Di bawah Perlembagaan Persekutuan, sesiapa yang dijatuhkan huku man pen jara sekurang-kurangnya 12 bulan atau de nda sekurang-kurangnya RM2,000 atas kesa lahan jena yah akan h ilang kelayakan bertanding dalam pilihan raya parlimen selama lima tahun dari tarikh dia dibebaskan.

‘Saya ingin teruskan kehidupan seperti biasa’
Menyo rot kisahnya ketika di penj ara, Khir berkata penj ara juga mengajarnya untuk mengubah tanggapan dalam kehidupannya, selain banyak meluangkan masa untuk membaca buku dan al-Quran.

“Perlukah kita berdend am? Bagi saya tak perlu. Berden dam itu meros akkan ji wa, memaa fkan membina jiwa. Itu pasal saya tak berden dam.

“Orang boleh kata ini pendakwaan politik sebab kes saya (dibicarakan) sampai habis, kes (pengerusi kebangsaan DAP) Lim Guan Eng pula tengah jalan (kes) ditarik balik,” katanya.

Dia merujuk kepada kep utusan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang pada September 2018 yang membebaskan Lim daripada dua tudu han ras uah.

Ia berkaitan urusan jual beli sebuah banglo di Jalan Pinhorn, George Town, di bawah harga pasaran semasa. Ahli perniagaan, Phang Li Koon yang terbabit dalam kes itu juga dibebaskan

Keput usan itu dibuat kira-kira empat bulan selepas PH mentadbir negara selepas menang dalam PRU14.

“Nak rasa tak puas hati? Tapi saya rasa buat apa kita nak berden dam. Kenapa kita nak beza-bezakan diri kita dengan orang lain,” kata Khir lagi.

Katanya, dia enggan membandingkan nasib dirinya dengan kehidupan orang lain kerana sudah menerima apa yang terjadi dan ingin meneruskan kehidupan seperti biasa.

“Saya nak bagitahu masyarakat bahawa saya banyak belajar, saya sedar apa yang si lap, apa yang betul…bagi sayalah, tak mungkin untuk saya ulangi kesil apan-kesila pan yang lepas,” katanya lagi.

Sumber : Malaysia Kini

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Bekas MB Selangor, Khir Toyo Kenang Malam Pertama Di Penj4ra. Rupanya Ini Kesal4han Yg Dia Buat"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*