Meningg4l Dunia Akibat Peny4kit Tibi. Ini Kisah Mengenai Hamid Gurkha

Pelawak lagenda, Hamid Gurkha atau lebih dikenali sekarang dengan nama Pak Hamid telah menghemb uskan nafas terakhir hari ini.

Berita ini telah disahkan oleh beberapa portal media seperti HotFM. Pelawak Amir Raja Lawak turut menurunkan ucapan tak ziah kepada keluarga awahh Pak Hamid Gurkha.

Menurut sumber, Pak Hamid meniggl di Hospital pada hari ini pukul 2.11 petang.

Dibawah antara kenyataan yang dikeluarkan oleh HotFM tentang pemergian Ar wahh Hamid Gurkha.

Assalammualaikum..

Du kacita dimaklumkan pelakon dan pelawak Pak Hamid Gurkha telah kembali ke Rahmatullah jam 2.11 petang di HTAR.

Doakan semoga ar wah ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman..
“Allahummaghfirlahu warhamhu wa ‘afihi wa’fuanhu”.

Moga Allah ampuni dia, rahmati dia, maafkan dia, muliakan kem atian dia, lapangkan kubur dia, jadikanlah syurga sebagai ganti tempat tinggal dia dan berilah kesabaran kepada ahli keluarganya, semoga dia di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.. Al Fatihah …

Dibawah adalah laporan berita dari Berita Harian tentang pemergian ar wahh.

Pelawak legenda, Hamid Gurkha, 90, menghemb uskan nafas terakhir di Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang aki bat penya kit ti bi dan beberapa komplikasi lain di Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang, dekat sini, jam 2.19 petang ini.

Berita pemergian Hamid atau nama sebenarnya, Abdul Hamid Abdul Rahman disahkan anak bongsunya, Nor Ashita Hamid.

Nor berkata, doktor mengesahkan ar wah bapa mempunyai penya kit tibi dan beberapa komplikasi lain.

“Kami reda atas pemergian ar wah.

“Allah lebih menyayangi ar wah selepas enam hari dimasukkan ke hospital,” katanya kepada BH Online.

Katanya, jen azah ar wah masih berada di hospital untuk melalui beberapa prosedur.

“Saya dan adik-beradik tak dapat menjangkakan bila pengebumian akan dilaksanakan.

“Mungkin hari ini atau esok, tetapi kami berharap urusan pengebumian dapat dipercepatkan,” katanya.

Khamis lalu, Nor mena fikan ar wah dalam keadaan tenat hingga terpak sa dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU).

Bagaimanapun, Nor memaklumkan, arw ah bapanya dalam keadaan stabil dan terkawal selepas dirawat di hospital akib at selepas mengalami ba tuk ter uk.

Terdahulu, BH melaporkan pada Aidilfitri lalu, keadaan Hamid hanya terlantar atas katil selepas diuji jang kitan CO VID-19 pada Februari lalu.

Namun, bintang yang mula dikenali menerusi filem Panglima Badol pada 1978 tidak mengal ami penya kit kronik, sebaliknya hanya masa lah pendengaran disebabkan kian uzur pada usia menginjak 90 tahun.

Antara babak lakonan Pak Hamid yang masih di ingati sehingga kini

Hairan Tak Dapat Pengiktirafan

Terdahulu pelakon Roy Azman berkesempatan melawat Hamid Gurkha di rumahnya

“Alhamdulillah. Sihat2 aje Pak Hamid (heran jugak napelah dia xdpt ‘pengiktirafan’ apa2…dah laa lama dlm industri, bekas askar plak tu. Xpelah Pak Hamid..yg lebih penting org doakan kesejahteraan Pak Hamid dunia akhirat..Aamiin)” tulis Roy Azman

Reaksi netizan

” Betul tue Tuan..ramai pelakon² lama yg x dpat pengiktirafan…dipinggir begitu shj..lebih menghargai pelakon sebrang tambak …dan pelakon² baru…yg adakalanya suam² kuku…klau nak dikira bkan Pak Hamid shj…Badol pun blum dpat apa² pengiktirafan.”komen Shukri Yahya

” Peakonan paling legend dari Pak Hamid yang paling saya suka ..Filem…Aku Yang Berhormat”-Komen Ayu

Esok bila aku sudah tidak mampu…
” Alhamdulillah syukur (bila melihat semangat dia masih kuat sampai hari ni). Anak-anak juga sentiasa mendoakan bapanya agar sentiasa sihat.

” Semangat yang ada pada Pak Hamid membuatkan saya dan anak-anak kuat semangat dan sentiasa mendoakan Pak Hamid.

” Dia pun selalu sangat cakap, tidak mahu su sahkan orang selagi dia terdaya dan mampu buat.

” Dia kata ‘esok bila aku sudah tidak mampu, terpulanglah kepada kamu semua’,” katanya.

Media sebelum ini melaporkan keadaan Hamid hanya terlantar atas katil selepas diuji jang kitan Covi d-19, dua bulan lalu.

Namun, bintang yang mula dikenali menerusi filem Panglima Badol pada 1978 tidak meng alami pnyak1t kr0nik, sebaliknya hanya msaIah pendengaran disebabkan kian uzur pada usia menginjak 90 tahun.

Hamid dan Timah mendirikan rumah tangga enam dekad pada April 1957. Menerusi perkahwinan itu, mereka dikurniakan lapan cahaya matanya, namun dua daripadanya meninggI dnia.

Hamid kali terakhir berlakon menerusi filem Superbike The Movie bersama Kamal Adli, Shiqin Kamal dan Fizo Omar pada 2019.

Anak tidak menggalakkan Hamid berlakon berikutan msaIah pendengaran dihadapi biarpun penglihatan masih baik untuk membaca skrip.

Menyertai pasukan tentera
Namun, tahukah anda? ketika negara masih di bawah penjajah, beliau memilih untuk menyertai pasukan tentera (RAMD – Rejimen Askar Melayu DiRaja) selama tujuh tahun, bermula pada tahun 1950.

Menurutnya, beliau masih terkenang lagi bagaimana peristiwa di Bukit Kepong pada 23 Februari 1950 sewaktu balai po lis di bukit itu telah dise rang 180 pengga nas komu nis.

Beliau yang pada ketika bersama pasukannya ingin menghulurkan ban tuan, namun tidak kesampaian ekoran laluan perhubungan antara mereka telah dipot ong oleh komunis.
Sehinggalah ke hari ini setelah lebih 25 tahun bergiat dalam dunia seni, beliau masih tidak boleh melupakan persitiwa itu yang mana hanya mereka yang berada di waktu itu sahaja memahami kesusa han dijajah orang luar.

Banyak jasa dalam kesela matan dan dunia hiburan. Tak dapat Datuk pun.. Tapi beliau merupakan penerima Pingat Jasa Malaysia!

10 fakta menarik tentang Hamid Gurkha
1) Dilahirkan pada 22 Ogos 1933, Hamid Gurkha pernah membawa pulang trofi Artis Komedi Terbaik di Festival Filem Malaysia (FFM) ketiga pada tahun 1982.

2) Pak Hamid membersar ketika negara masih lagi di bawah penja jah British, beliau menyertai pasukan tente ra selama tujuh tahun (1950-1957) .

3)Aktiviti seni bermula ketika menyertai Pertandingan Bintang Radio RTM pada 1965 dan merangkul tempat pertama.

4) Kemudian Kementerian Kebudayaan dan Kesenian menawarkan beliau membuat persembahan pentas. Sejak itu beliau bergerak di bawah kementerian .Tidak lama kemudian, Datuk Jamali Shadat (pelawak) mengajak menyertainya sebagai pelawak pentas.

5) Pada era 80-an, filem Sikit Punya Gil a (1982), Ragam Pemandu (1986), dan Main-main Ha ntu (1990) memberi impak besar kerana filem itu memperkenalkan nama saya kepada masyarakat.

6) Beliau juga pernah menjayakan filem Gi la-G ila (1979), Aku Yang Berhormat (1983), Filem Ta lak (1984), Konstabel Mamat (1992), Impian (1996), Silat Lagenda (1998), Senario The Movie (1999), Kema rau Cinta (2005), Sal ah Bapak (2006), Zombi Kampung Pisang (2007) dan terbaru, Alamak To yol (2011).

7) Hamid Gurkha mula dikenali melalui filem Panglima Badol pada 1978 dan masih aktif dalam bidang seni. Sehingga kini, Pak Hamid masih tertanya-tanya, bagaimana dia boleh bergelar seorang pelawak kerana perkara itu tidak pernah dibayangkan sebelum ini.

8) Sebelum menyertai pertandingan Bintang Radio RTM, Pak Hamid pernah menyertai pentas kampung untuk membuat persembahan sambutan hari raya dan sebagainya. Ketika itu, niatnya hanya sekadar untuk memenuhi masa lapang dan melam piaskan minat dalam dunia seni. Memang dari bangku sekolah lagi, saya sering buat lawak dengan kawan-kawan.

9) Beliau mengakui peminat biduan agung Tan Sri P. Ramlee dan selalu menyanyikan lagu-lagunya.P Ramlee banyak memberi tunjuk ajar.

10) Pada tahun 2014, beliau telah menerima penghargaan khas atas sum bangan beliau dalam dunia lawak jenaka tanahair di Anugerah Lawak Warna ke-2. Beliau menerima anugerah tersebut bersama rakan karib, Datuk Jamali Shadat.

Sumber:hmetr0 dan wikipedia

Hamid dan Timah Abdul Hamid, 80, mendirikan rumah tangga enam dekad pada April 1957.

Menerusi perkahwinan itu, mereka dikurniakan lapan cahaya mata, namun dua daripadanya menin ggal dunia. Beliau juga dikurniakan 32 cucu dan 18 cicit.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Meningg4l Dunia Akibat Peny4kit Tibi. Ini Kisah Mengenai Hamid Gurkha"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*