Semakin Banyak Ikan ‘Pel1k’ Dari Laut Yang Ditemui Terdampar Di Pantai

Pengunjung pantai ini digemp4rkan dengan penemuan seekor ikan yang pel1k dan belum pernah dilihat telah terdmpar di pantai. Seorang lelaki dikenali sebagai Ben Estes amatt terkej.ut ketika menemui ikan yang unik itu dan segera memberitau penemuan berkenaan keapda penaga taman negara Crystal Cove State Park.

Kemudiannya spesis ikan berkenaan telah dikenalpasti sebagai ikan yang berasal daripada laut dalam adalah spesis Angler dan dikenali sebagai ‘Footballfish’. Ikan itu telah terdmpar di pantai adalah suatu yang amat jar4ng terjadi dan luar bias4 kerana ikan tersebut tinggal di permukaan laut yang dalam serta kedalamannya sehingga 3,000 kaki .

Ikan ‘Footballfish’

Ikan angler Pasifik mempunyai ciri-ciri yang unik kerana ia memiliki unjuran seperti joran pancing di bahagian atas kepalanya dan berfungsi sebagai umpan yang boleh mengeluarkan cahaya bioluminescent bagi menarik mangs4 dalam suasana laut dalam yang gel4p.

Penemuan itu juga menmbulkan keres4han dikalangan warganet kerana sangat jar4ng ikan dari laut dalam boleh berakhir di pantai.

Ada yang berpendapat ianya bukan petanda yang baik apabila ikan laut dalam ditemui boleh muncul di pantai kerana ianya mungkin bermaksud h4bitat mereka sudah tidak selamat untuk didiami.

Satu Lagi Ikan berbentuk seperti ikan lumb4-lumba dan mulut yang dipenuhi gigi taj4m

Seorang lelaki yang dikenali sebagai Ethan Tipper, yang menemui dan merakam ikan pel1k berkenaan telah memuatnaik di laman media sosi4l dan bertanyakan jika ada yang tahu spesies ikan berkenaan, namun tiada yang dapat meneka dan memberikan jawapan yang meyakinkan.

Ikan tersebut mempunyai badan panjang dengan ekor seperti buay4 tanpa kaki manakala kepalanya berbentuk seperti ikan lumba-lumba dan mulut yang dipenuhi gigi taj4m.

Kemungkinan spesies belut

Sementara itu, pengumpul ikan sebuah muzium di Australia, Mark McGraouter berkata, ikan tersebut kemungkinan adalah jenis belut ‘pike eel‘ yang berasal dari laut dalam di pantai timur Australia.


Spesis belut yang dikenali sebagai ‘pike eel‘ tersebut yang mengelvpur apabila ditangkap sehingga meros4kkan jaring nelayan boleh membesar sehingga 1.8 meter panjang. Selain itu ia boleh bersifat agak agr3sif dan meskipun sangat jar4ng menyer4ng m4nusia tetapi gig1tannya boleh menceder4kan kita.

Sumber Dan rujukan

onviral
akupapan kekucni

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "Semakin Banyak Ikan ‘Pel1k’ Dari Laut Yang Ditemui Terdampar Di Pantai"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*