Anwar Minta Ahli Parlimen Mohon Perkenan Agong BataI Darvrat

Kuala Lumpur: Ketua Pembangk4ng Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta semua ahli parlimen mengutvskan wark4h kepada Yang di-Pertuan Agong Al- Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al- Mustafa Billah Shah untuk membataIkan Pengisytlharan Darvrat dan menitahkan sidang Parlimen dalam kadar segera.

Dalam satu kenyataan media hari ini, beliau memaklvmkan sudah menghantar surat kepada semua ahli parlimen untuk berbvat demikian.

Katanya, dalam surat berkenaan, dia mencadangkan kepada semua ahli parlimen supaya mengemukakan rayvan dalam kadar segera.

“Warkah tersebut juga hendaklah disesuaikan menurut pertimbangan semua Yang Berhormat atau parti.

“Semoga warkah ini nanti mendapat ihs4n dan kebijaksanaan Yang di-Pertuan Agong untuk men4rik baIik Pengisytlharan Darvrat dan seterusnya menitahkan agar Sidang Parlimen harus diadakan dalam kadar segera sebelum 31 Januari 2021 untuk membah4skan lsu darvrat, C0vld-19 dan kemeIut ekonomi yang meIanda negara,” katanya dalam kenyataan itu.

Ahli Parlimen Port Dickson itu juga menyertakan saIinan surat berkenaan untuk rujukan pihak media.

Di dalam surat itu, beliau berkata, cadangan dikemukakan Perdana Menteri adalah tnpa keabs4han dengan penyusvtan jumlah ahli parlimen yang menyokong kerajaan.

“Ahli-ahli Yang Berhormat tidak mempertlkai langkah munasabah yang diambil bagi menang4ni wab4k C0vld-19.

“Namun majoriti ahli Yang Berhormat mengg3sa agar Belanjawan 2021 harus menumpukan lsu kesihatan, kelengkapan termasuk peruntukan setiap petugas barisan hadapan (kesihatan dan keseIamatan),” katanya.

Anwar berkata, cadangan membentuk jawatankuasa bersama sudah diutarakan oleh ramai ahli Yang Berhormat sejak Mac tahun lalu.

“Ia tdak memerlukan darvrat. KemeIut ekonomi amat memprih4tinkan manakala jumlah penganggvran, kemi$kinan dan kesenj4ngan bertambah.

“Darvrat pastinya akan menyebabkan kedudukan ekonomi tambah mervncing,” katanya.

Sumber:hmetro

Be the first to comment on "Anwar Minta Ahli Parlimen Mohon Perkenan Agong BataI Darvrat"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*