Inilah D0sa Yang Membuatkan Kita Tid4k Akan Mencium B4u Syurga

GHURUR adalah peny4kit hati seperti dijelaskan oleh Imam Ghazali dalam kitabnya Ihya ‘Ulumiddin yang membahagikannya kepada empat golongan, iaitu ulama, abid (ahli ibadat), orang yang mengaku sufi, individu berharta yang tertipu dengan dunia.

Dari sudut bahasa, ia bermaksud tert1pu dengan diri sendiri, manakala secara istilah pula, al-ghurur bererti seorang yang merasa bangga terhadap diri sehingga memandang remeh dan rendah segala sesuatu yang dilakukan oleh orang lain.

Firman Allah SWT bermaksud:

“Sy4itan sentiasa menjanjikan mereka (dengan janji indah) serta memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong dan apa yang dijanjikan sy4itan tidak lain hanyalah tipu daya semata-mata.” (An-Nisa’, ayat 120)

Al-Quran memberi am4ran supaya kita tidak memiliki sifat ghurur sama ada disebabkan limpahan kekayaan, anak-pinak atau faktor pangkat dan kekuasaan. Firman Allah SWT bermaksud:

“Wahai manusia, apakah yang memperdayakanmu (berlaku derh4ka) kepada Tuhanmu Yang Maha Pemurah? Tuhan yang mencipta dan mengatur kejadianmu, lalu menjadikan anggotamu sesuai (dengan tujuan diadakan) serta menjadikan (binaan badanmu) sepadan kekuatannya; Dalam bentuk dan rupa apa sahaja dikehendaki-Nya, Ia menyusun kejadianmu.” (Al-Infitaar, ayat 6-8)

Sekiranya manusia diberi pelbagai nikmat dan kelebihan, mereka perlu meny3dari siapakah memberi nikmat itu, iaitu Allah SWT. Banyak kisah kebinasaan dalam al-Quran mengenai mereka yang memiliki sifat ghurur dan bersikap 4ngkuh. Ibllis diusir dari syurga kerana sifat s0mbong yang tidak mahu sujud kepada Nabi Adam AS. Begitu juga kisah Qarun yang dikurniakan harta benda, bersikap s0mbong kepada kavmnya dan Allah SWT.

Fir4un dan bala tenteranya menerima nasib sama apabila ditenggelamkan ke dasar laut apabila mengaku sebagai Tuhan. Kaum Nabi Lut menolak kebenaran yang disampaikan supaya meninggalkan tabiat buruk, seeks s0ngsang. Mengapakah kita dil4rang bersikap ghurur dan s0mbong? Manusia adalah makhluk lemah, tidak layak ciptaan yang lemah bermegah-megah dan s0mbong terhadap Allah SWT yang menjadikan alam semesta ini.

Tanda ghurur

Rasulullah SAW mengingatkan bah4ya sifat s0mbong seperti yang dilaporkan Abdullah Mas’ud, Rasulullah SAW bersabda: “Tidak masuk syurga sesiapa yang ada dalam hatinya sedikit sifat s0mbong.” (HR Muslim) Antara faktor menyebabkan lahir ghurur ialah l4lai bermuhasabah diri, melampau atau berlebih-lebihan dalam urusan agama, bergantung dengan amal ketaatan dan lupa bahawa rahmat Allah SWT yang memasukkan kita ke dalam syurga-Nya.

Rasulullah SAW bersabda:

“Ketahuilah tiada seorangpun dari kalangan kamu akan selamat dengan amalannya semata-mata.” Sahabat bertanya: “Termasuk engkau wahai Rasulullah?” Baginda menjawab: “Termasuk aku. Kecuali dengan rahmat dan kelebihan daripada Allah.” (HR Tirmizi)

Tanda ghurur ialah berterusan menghin4 dan memperb0dohkan hasil usaha orang lain meskipun usaha mereka baik, banyak memperkatakan kebaikan dilakukannya serta sukar tunduk kepada kebenaran yang datang daripada orang jujur dan dipercayai.

Firman Allah SWT bermaksud:

“Ketika kami berfirman kepada malaikat, sujudlah kamu kepada Adam, maka sujudlah mereka kecuali Ibllis. Ia enggan dan t4kbur, adalah ia termasuk dalam golongan orang k4fir.” (Al-Baqarah, ayat 34)

Sentiasa merendah diri

Meneliti kisah salaf pasti menyentuh perasaan kerana mereka banyak beramal dengan ikhlas tetapi tidak bergantung padanya bahkan menganggap diri masih cuai. Apatah lagi kita insan biasa. Saidina Abu Bakar as-Siddiq RA berkata:

“Kalaulah manusia mengetahui keadaanku, nescaya mereka mel3mpar tanah ke atasku.”

Imam as-Shafie RA ketika hampir wafat ditanya: “Bagaimanakah keadaanmu, wahai Abu Abdullah?” Beliau menjawab: “Aku dalam keadaan meningg4lkan dunia, berpisah daripada saudara-mara, bertemu dengan amalanku yang buuruk, berjumpa dengan Allah dan aku tidak tahu adakah akan dibawa ke syurga atau ner4ka.”

Begitulah teladan ditunjukkan Abu Bakar dan Imam Shafie dalam memerangi sifat tercel4, iaitu ghurur dan s0mbong. Allah SWT berfirman:

“Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak s0mbong, sesungguhnya Allah tidak suka kepada setiap orang s0mbong, t4kbur lagi memb4nggakan diri.” (Luqman, ayat 18)

Allah SWT memerintahkan kita bersikap tawaduk dan rendah diri. Kita semua berasal daripada setitis air m4ni, apalah yang hendak dibanggakan kerana akhirnya kita akan kembali kepada pencipta dalam keadaan kaku dan tidak berny4wa.

sumber:beritaharian

Apa kata anda?Dah baca sila share,like dan komen ya.Terima kasih

Be the first to comment on "Inilah D0sa Yang Membuatkan Kita Tid4k Akan Mencium B4u Syurga"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*