“Upah RM30,000” Datuk Ayob ded4h cara Long Tiger lari sampai ke utara

JOM1HOR BAHRU – Penjen4yah paling dikehendaki berketurunan Rohingya, Long Tiger dikatakan memberi upah yang lumayan kepada tiga individu sebagai balasan membantunya untuk melo­l0skan diri ke negara jiran sama ada Indonesia atau Thailand.

Long Tiger atau nama sebenarnya, Abdul Hamim Ab. Hamid, 32, dikatakan menawarkan upah antara RM20,000 hingga RM30,000 untuk membawanya ke utara tanah air melalui jalan darat dengan menaiki kereta.

Bagaimanapun, polis masih menyi4sat jumlah sebenar upah yang diberikan itu.

Difahamkan, Long Tiger me­ngar4hkan mereka menggunakan jalan dalam dan bukannya lebuh raya untuk mengelakkan dirinya dik3san lebih awal.

Sebaik melol0skan diri dari lok4p Mahkamah Majistret T4ngkak dekat sini pada 15 Disember lalu, dia telah bertemu beberapa individu bagi mencari bantuan membawanya ke lokasi selamat sebelum menjadikan rumah kenalannya di Kuala Ketil, Sungai Petani Kedah untuk bersembunyi.

Rumah itu didiami seorang lelaki berpewatakan wanita. Pihak berkuasa dikatakan telah berjaya meng3san kedudukan Long Tiger beberapa hari sebelum menah4nnya.

TIGA lagi individu termasuk seorang lelaki berperwatakan wanita yang bersek0ngkol melindungi Long Tiger turut dibawa ke mahk4mah untuk mendapatkan perintah tah4nan rem4n semalam.
Ketika operasi, Long Tiger cuba melarikan diri dengan mem4njat bumbung, namun tergel.incir dan j4tuh di lantai dapur rumah.

Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, rumah itu dijadikan transit sebelum suspek menunggu masa sesuai untuk menyusup ke negara jiran.

Katanya, polis yang menerima maklumat kemudian telah me­lakukan serb.uan dan men4hannya pada pukul 3.15 petang kelmarin iaitu 13 hari selepas dia melol0skan diri.

“Kita turut men4han seorang lelaki berusia 46 tahun di Kuala Ketil. Dia berkenalan dengan Long Tiger melalui Facebook sejak tahun lalu.

“Di rumah itu, Long Tiger merancang untuk mel4rikan diri sama ada ke Indonesia atau Thailand,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Semalam Kosmo! melaporkan Long Tiger diberk4s selepas 13 hari dia melol0skan diri dari lok.ap Mahkamah Majistret Tangkak dekat sini dalam satu operasi khas.

Dia dit4han untuk dibicarakan mengikut Sek5yen 388 Kanun Kesek5aan iaitu peme­r4san. Dia juga disi4sat di atas beberapa jen4yah lain terma­suk rog0l.

Menurut Ayob Khan, hasil soal si4sat, polis telah men4han dua lelaki berusia 36 dan 38 tahun dalam operasi antara pukul 7.25 malam hingga 3 pagi semalam di Yong Peng, Batu Pahat.

“Mereka membantu Long Tiger dengan mem0tong gar1 selain membeli kad sim sebelum Long Tiger lari ke Kedah,” katanya.

Ujar Ayob Khan, terdapat individu yang membantu Long Tiger sama ada membeli kad sim, p0tong g4ri dan bawa pergi dari Tangkak, Batu Pahat dan utara.

Terdapat kemungkinan mereka menggunakan jalan dalam dan bukannya lebuh raya untuk mengel4k daripada dikesan.

Terdahulu, keempat-empat mereka termasuk Long Tiger dibawa ke Mahk4mah Majistret Tangkak untuk mendapatkan perintah rem4n selama empat hari sehingga 1 Januari depan.

Perintah rem.an dikeluarkan Majistret Analia Kamaruddin bagi sias4tan mengikut Sek5yen 223/224 Kanun Kesek5aan iaitu lari dari tah4nan, manakala tiga individu terb4bit disi4sat di bawah Sek5yen 216 kanun sama iaitu melindungi tah4nan lolos.

Baru-baru ini, polis men4han sepasang suami isteri berusia 41 dan 43 tahun disyak1 rakan sub4hat kepada Long Tiger di Balai Polis Bukit Gambir, kira-kira 12.30 tengah malam.

Dua daripada empat anggota polis yang dit4han sebelum ini terlibat secara langsung dengan aspek kecu4ian sehingga Long ­Tiger melol0skan diri, kini dit4han kerja sehingga habis proses r4yuan sebelum tind4kan selanjutnya diambil. -K! ONLINE

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Jangan Lupa juga untuk follow kami di Fb DUNIA MEDIA!

PERHATIAN : KEPADA PEMBACA SEMUA JANGAN TINGGALKAN KOMEN HIN44N ATAUPUN CAC14N.

Pihak DUNIA MEDIA tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak DUNIA MEDIA juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Terima kasih.

Be the first to comment on "“Upah RM30,000” Datuk Ayob ded4h cara Long Tiger lari sampai ke utara"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*