Pensyarah M4rah Pelajar Tiada Laptop, Ini Dikenakan Tindakan Yg Mahu Di Kenakan Prof

Tindakan seorang pensyarah berpangkat Profesor Doktor TS. (Teknologis Profesional) dari universiti awam yang dikatakan merendahkan martabat seorang pelajar semasa sesi pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR) tular di media sosi4l dan menerima kec4man yang hebat daripada wargamaya.

Harus dikenakan tindakan tatatertib

Menerusi video yang tular tersebut, pensyarah tersebut dilihat kurang senang dengan tindakan seorang pelajar yang dikatakan tidak mempunyai komputer ketika mengikuti sesi pembelajaran tersebut. Pada mulanya pelajar ini menjawab soalan sebelum dia (pelajar) diajukan dengan satu soalan yang lain.

Bagaimanapun, pelajar ini menjelaskan dia sama sekali tidak mempunyai komputer riba dan ibunya sudah meningg4l dunia serta ayahnya tidak mempunyai kerja.

Kau pakai apa? Pakai phone eh? Mana kau punya komputer. Kau tak ada adik-beradik? Kau cakap dengan kakak kau kalau dia ada gelang emas pergi jual dan pergi beli komputer.

Hanya RM800 sahaja beli komputer, apa mas4lah kau. Pasal itu aku tak boleh duduk dengan orang B40, ia lebih memikirkan benda lain.

Susulan daripada video tular itu, Mahasiswa Keadilan Malaysia menerusi satu kenyataan menyerv Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) menjalankan sias4tan tindakan tatatertib terhadap pensyarah berkenaan.

Hal ini bagi memberi peng4jaran kepada ahli akademik mahupun sesiapa sahaja dalam menghayati erti kemanusiaan.

Sungguhpun kami merasakan bahawa pensyarah itu mengh3rdik kerana keperluan kursus untuk memiliki komputer riba, tetapi merend4hkan-rendahkan pelajar tersebut setelah dia mengatakan keadaan keluarganya yang tidak berkemampuan adalah tidak boleh diterima dan jelas bersikap 4ngkuh.

Sumber: Mahasiswa Keadilan Malaysia

Reaksi netizan

Kalau aku cakap aku sokong Prof tu boleh ? Aku setuju dgn kiasan-kiasan dia betapa pentingnya ilmu melebihi segala2-galanya. Point utama sebab dia sebut semester kelima masih belum memiliki laptop. Cuma ayat2 lain yg dituturkan bukan semua org boleh terima. Macam aku insyaAllah boleh hadap. Aku anggap tu antara pemb4kar semangat seorang cikgu pada anak muridnya. Cuma kalau yg jenis sensit.if bahkan betul2 anak orang sus4h, bnda tu agak sus4h diorang nak terima.

Akhi Firdaus Juga Memberi Pandangan Tentang Isu Ini

Prof : Cakap dengan tunggul. Berapa jawapan dia? Negatif? (Rujuk nota di hujung posting pasal perlian)

Pelajar : 0.07. (bunyi bising)

Prof : Kau pakai apa? Kau pakai phone ek?

Pelajar : Ya prof.

Prof : Mana kau punya komputer?

Pelajar : Aaaa.. Saya tak ada komputer prof.

Prof : Engkau tinggal kat mana?

Pelajar : Seremban.

Prof : Kau tinggal kat Seremban. Bapak kau kerja apa?

Pelajar : Tak kerja prof.

Prof : Mak kau kerja apa?

Pelajar : Tak ada dah Prof.

Prof : Mak kau dah tak ada, bapak kau dah tak kerja.

Pelajar : Ya prof.

Prof : Kau tak ada adik beradik?

Pelajar : Ada prof.

Prof : Kau cakap dengan kakak kau, kalau dia ada gelang emas, pergi jual kat gelang emas, pergi beli komputer. Aku cakap dengan kamu, kalau kau ada kakak ada gelang emas, pergi jualkan gelang emas beli komputer.

Patut tu kau tak boleh belajar dengan baik disebabkan kerana kau tak ada komputer. Lepas ni aku akan ajar kau Excell. Pasal tu kau akan menjadi drop out student.

Semester 5 kau tak ada komputer. Aku aku sanggup tak ada pakaian, aku ada 5 je pakaian, the most important is the computer is very very important for me.

Hanya 800 sahaja beli komputer. Apa mas4lah kau? Pasal itu aku tak boleh duduk dengan orang B40 ya! Dia lebih memikirkan pasal lain dari pembelajaran.
Ok kelas, kau tutup kamera kau tu. Aku taknak tengok lagi dah.

**********

👉 Sepatutnya..

Prof : Aku faham situasi yang kau alami. Tapi sekarang kau dah semester 5. Aku akan ajar kau Excell nanti. Kalau drop out semester ni sus4hlah.

Macam ni, mari aku bagi cadangan. Kau kata tadi ada adik beradik kan. Cuba tanya abang ke, kakak kau ke, boleh tak pinjam duit nak beli komputer. Komputer harga 800 dah boleh dapat dah. Nanti dah kerja, dah senang, ganti semula duit mereka.

Tapi kalau adik beradik kau tak mampu juga, mesej aku secara personal ok. Aku ikhtiarkan untuk bantu kau dapatkan laptop. Bukan untuk kau sahaja, tapi pelajar yang lain juga.

Aku taknak lagi wujud stigma dalam masyarakat judge sekian-sekian golongan sebagai m4las belajar, atau asyik fikir mas4lah yang lain je. Tak kisahlah kau B40 ke apa, yang penting kau orang ada keinginan nak belajar dan majukan diri.

Nak berjaya ni bukan senang. Macam-macam kesus4han yang akan kau lalui. Tapi inshaallah berkat usaha dan doa, Allah akan mudahkan urusan kau orang. Bila berjaya nanti, dah ada PHD, jadi Prof ke apa, jangan jadi sombong dan menongkat langit. Kenang semula waktu kau sus4h dulu.

Aku ni dah tua. Bila-bila masa Allah boleh tarik nyawa ni. Jadi, waktu hidup ni at least aku dapat bantu student aku sendiri. Moga jadi amal j4riah di akhirat kelak.

***************

Nota kaki :

Petikan dari artikel Ustaz Hasrizal Abdul Jamil berkaitan sukhriyyah (sarcasm) :

“Kita hidup dalam budaya penuh kecel4an lisan. Dalam kebaikan pun, kita bersulam āfāt al-lisān (kecel4an lisan).

Hingga hendak mengajak kepada kebaikan pun kita meny1ndir.

Sarcasm.

Kita sudah tidak percaya kepada ajakan secara direct. Kita anggap direct itu tidak berkesan kepada ‘orang bawahan’, atau terlalu suk4r lagi meluk4kan untuk ‘orang yang lebih atas’. Kita ger.un dengan jari yang luk4 di tangan, tetapi kita tidak ger.un dengan k4nser yang membun.uh dari dalam. Teguran direct mungkin agak melukakan seperti lukanya jari. Tetapi al-sukhriyyah (sind1ran) membenihkan dend4m yang membun.uh dari dalam.

Menggunakan pendekatan menyin.dir tidak mendorong anak murid untuk berubah ke arah yang lebih baik. Mereka beng4ng, pan4s telinga, berdend4m, bukan sebab sind1ran kita tidak cukup ‘power’ untuk ‘sent4p’ dan ‘makan dalam’, tetapi sebab formula itu DILAR4NG TUHAN. Ia bukan bahasa yang Allah restu, tidak kiralah sedalam mana pun budaya itu sudah berakar umb1 di dalam budaya kita.”

sumber:trendingsgt

Be the first to comment on "Pensyarah M4rah Pelajar Tiada Laptop, Ini Dikenakan Tindakan Yg Mahu Di Kenakan Prof"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*