Ramai Hent4m Prof Ni Pasal B40, Sekali Netizan Dedah Sikap Sebenar B40 Yg Ramai Tak Perasan

RAKAMAN tular memaparkan seorang pensyarah yang mengh3rdik pelajar lelaki kerana tidak memiliki komputer ternyata mengundang kec4man ramai.

Malah, netizen turut menyuarakan saranan agar pihak Universiti Teknologi Mara (UiTM) mengambil tind4kan tegas terhadap Profesor Dr Ts Roshana Takim atas tindakan yang dilakukannya itu.

Dalam perkembangan semasa, Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UiTM Se-Malaysia sesi 2021/2022, Rasydan Mohd Hassan turut menyel4r tindakan pensyarah berkenaan.

“Kenyataan yang dikeluarkan oleh seorang pensyarah, Profesor Dr Ts Roshana Takim di dalam video tilar malam tadi merupakan satu tindakan luar norma dan tidak beretik4 terhadap seorang mahasiswa.

“Sejarah UiTM ini juga dibina atas dasar untuk membantu lebih ramai mahasiswa Melayu dan Bumiputera untuk mendapatkan pendidikan di peringkat tertinggi. Kenyataan menghin4 dan memperl3keh golongan B40 adalah tidak wajar dibuat oleh mana-mana pihak,” ujarnya dalam satu kenyataan pada Khamis pagi.

Tambah Rasydan, dia mewakili keluarga MPP UiTM turut mendes4k agar pengurusan tertinggi insitut pengajian itu mengambil tindakan segera ke atas ahli akademik berkenaan atas tindakan biad4bnya.

“Saya mewakili seluruh keluarga MPP UiTM mendes4k pengurusan tertinggi universiti untuk membuat sias4tan dan mengambil tind4kan yang wajar dan selayaknya kerana pensyarah tersebut telah meros4kkan imej universiti keramat ini.

“Pensyarah tersebut perlulah memahami keadaan negara yang sedang berdepan dengan situasi pand3mik yang menyebabkan hampir semua rakyat Malaysia berhadapan dengan keadaan ekonomi tidak stabil.

“Manifestasi yang sering disuarakan oleh pengurusan universiti bahawa mahasiswa adalah tonggak universiti perlulah dizahirkan dengan mengambil tindakan teg4s kepada pensyarah tersebut dan juga kepada mana-mana individu yang membuat tindakan sama selepas ini,” ujarnya lagi.

Untuk rekod, video memaparkan pensyarah tersebut memarah1 pelajarnya ketika sesi pembelajaran maya tular di Twitter sejak Selasa malam.

Selain meminta kakak pelajar tersebut menjual gelang emas untuk membeli komputer, kata-kata pensyarah tersebut yang seolah-olah menghin4 golongan B40 turut mengundang kemar4han netizen.

Berikut pula tulisan dari seorang netizan berkenaan dengan sikap segelintir dari B40

“Bukan aku nak bekap prof tu, aku pun B40 jugak, tapi aku tak faham kenapa kita nak kena emos1 gila-gil4 bila Prof tu cakap dia tak boleh berg4ul dengan golongan B40.

Kau sendiri tahu kot bukan semua B40 ni elok perangainya.

Dekat luar sana tu berapa ramai B40 tapi perangai mcm si4l? Duduk rumah flat tingkat atas tapi pergi bantai extend dapur, pasang pagar dekat koridor, cop parking pakai pasu bunga. Bila jiran yang lain sound, dia mel3nting rasa darjat dia lagi tinggi dari orang lain sebab dia ada Estima 2nd model berbanding orang lain yang paling mahal pun pakai Alza je duduk situ.

Tu tak cerita lagi lifestyle SESETENGAH anak B40 dekat tempat belajar. Kita yang dah kerja bertahun pun tak mampu lagi nak pakai Iphone harga 6-7 ribu, tapi dorang rileks je boleh beli. Rel4 berl4par asalkan boleh bergaya.

So bila ada orang kata dia tak boleh berc4mpur dengan golongan B40 sebab bla bla bla, kita nak sent4p dan rasa terhin4 dah kenapa?.

Kalau kau tau diri kau macam mana, pergi lantak lah orang nak kata apa. Bukan dia cakap direct dia tak suka kau sebab kau m1skin.

Ini lah masalah B40 sebenarnya. Suka buang masa fikir benda yang entah apa benda. Lepas tu emos1 sendiri.”

Rata-rata netizan menyokong kenyataan ini

” Mujur aku B40 yang berm4ruah. Arw4h bapak” bawa teksi tapi masih mampu sara aku belajar sementara menunggu ptptn masuk.

Laptop arw4h tok aku yang belanja guna duit simpanan tabung haji dia (excited cucu pertama masuk uni)Al fatihah untuk dua orang yang aku sayang.”tulis seorang netizan

Apa kata anda??

Be the first to comment on "Ramai Hent4m Prof Ni Pasal B40, Sekali Netizan Dedah Sikap Sebenar B40 Yg Ramai Tak Perasan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*